07 de novembre 2019

Crònica del 25 Manga Barcelona: Diumenge

Arribem a la tercera i darrera part de la crònica del 25 Manga Barcelona. Abans però parlarem de futures novetats de manga en català.

Dissabte van haver-hi el gran gruix de presentacions d'editorials. D'entre totes ells, ens hem de centrar amb Planeta Cómic. Per una banda van anunciar l'anime comic de Dragon ball Super: Broly, de la qual ara n'han tret la novel·la i esperem que com la resta d'anime comics de la franquicia també ens arribi en català.

A la ronda de preguntes van confirmar que de cara l'any vinent sortirien nous volums de Detectiu Conan, cosa que justament ja van dir l'any passat. Aquest cop però van confirmar que serien dos volums els quals sortirien un al febrer i un altre a l'abril. Per tant en total en tindrem 10 en català.

I finalment van confirmar que el quart volum de Bola de drac SD sortirà el juliol. El tercer va sortir el juliol de 2016. 

Ara sí, passem parlem del diumenge. Els nostres companys de ComiCat, en Pau_B "Gargotaire" i en Marc "Llop Segarrenc", qui ja va anar-hi divendres, van trobar-se per gaudir del darrer dia del 25 Manga Barcelona. Primerament vam anar al Museu Nacional d'Art de Catalunya a veure l'exposició estrella d'aquest Manga Barcelona: Osamu Tezuka. El Déu del Manga.


A fora del Museu ens podem anar introduint en aquest  mestre del manga tot observant l'aparador de la botiga de records del Museu, mostrant tota mena de productes de relacionat amb la seva obra.
 

Un cop a dins ens trobem amb una magnífica exposició la qual es gaudeix molt i val molt la pena visitar-lar. Una digníssima exposició per la 25a edició del Manga Barcelona.  Al través de tots els originals exposats, quasi uns 200, els quals podem observar cada detall seu i també dels diferents textos acompanyants es pot aprofundir en la figura d'Osamu Tezuka i en la seva llarga obra. 





L'exposició ha estat produïda per FICOMIC, gràcies a l’estreta col·laboració del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Tezuka Productions i el Festival de la Bande Desinneè d’Angulema.

A la inauguració es va comptar amb la presència de Macoto Tezka, fill de l’autor, i que forma part de la direcció actual de Tezuka Productions. Al llarg dels anys, Macoto Tezuka s’ha dedicat a supervisar les adaptacions i altres derivats de l’obra del seu pare, i ell mateix s’ha encarregat de dirigir-ne alguna adaptació. 

L’exposició Osamu Tezuka, el Déu del Manga es pot visitar des del 31 d’octubre de 2019 coincidint amb l’inici de la 25a edició del Manga Barcelona i fins al 6 de gener de 2020. El preu de l’entrada és de 5 €.

Després de visitar l'exposició ja vam anar cap al Manga Barcelona, on vam fer una volta, Palau per Palau, per tal que en Pau pogués veure l'esdeveniment de cap a peus. Sent dos també, ell també va portar el seu punt de vista, observant detalls o parant atenció en activitats que jo divendres les vaig passar per alt.

On vam parar molta atenció va ser a la zona de gastronomia japonesa (Palau 2, pis superior). Justament llavors, sent l'hora de dinar, feien una mostra de cuina japonesa i peruana amb Ayako Kobayashi i Miguel Ángel Oliveros (Cuina Mametora). Vam tenir curiositat per observar el que feien i al final de l'acte els assistents vam poder tastar el que havien preparat.


Tot fent temps per les 4 de la tarda, vam estar-nos una estona al Gran Escenari veient l'entrega de premis de la Cosplay Parade, i tot seguit va començar K-POP Assault, on a les pantalles es mostraven videoclips de grups de pop coreans, i la gent en ballava les coreografies. Certament ens va sobtar el gran interès del jovent d'avui en dia en aquests grups coreans. 

I finalment es van fer les quatre de la tarda on a la sala 6 de Palau 5 va tenir lloc la taula rodona: Present i... futur? del manga en català, moderada per en Maz Plaza de Ramen para Dos, i conferenciada per l'Olga Resina d'Ooso Comics, en Joan Navarro, director editorial de la desapareguda Ediciones Glénat/Editores de Tebeos, l'Oriol Figuerola de la botiga Terra de Còmics i un servidor, com a representant de ComiCat. Malauradament no hi van poder participar l'Oriol Estrada i com tampoc cap representant de Planeta Cómic per compromisos amb altres actes del saló.



Tots cinc vam anar parlant de la trajectòria històrica del manga en català. Un punt molt fort, fou la presència d'en Joan Navarro que va aportar força informació de com va anar-li a Glénat/EDT la publicació de manga en català. 

Faig quatre pinzellades del que va ser l'acte. El primer manga en català fou Tonda Haneko, una obra d'una sola pàgina de Rakuten Kitazawa, publicat a Cavall Fort el 1968. Hem de fer un salt fins al 1992, amb la publicació de Bola de drac, en les seves sèries blanca i vermella, per part de Planeta.  En aquells moments l'edició en català tenia més vendes que la en castellà. Planeta també publicaria en format àlbum Doraemon i Shin Chan, i també alguns volums de Detectiu Conan. L'any 2005 irromp Ediciones Glénat sent el principal referent de manga en català fins al 2013 on va clausurar la seva activitat. La seva primera obra fou Inu-yasha, seguida pel llavors best-seller Naruto. Entre altres sèries, algunes només s'han publicat en català: Musculman i Cinturó Negre (Yawara!), quedant aquesta inconclusa. 

Com sabem, Naruto la va continuar Planeta fins al final, del volum 55 al 72, i Bleach fou continuada per Panini però només publicant 8 números més, del 41 al 48, quedant doncs també cancel·lada.

Per altra banda i amb el temps, Planeta va anar apostant per diferents edicions i títols de Bola de drac, i l'aparició d'Ooso Comics, va portar una revifalla al manga en català amb títols de l'univers de Go Nagai.

En Joan Navarro va aportar dades. Sense saber tiratges, per exemple del primer volum de Naruto es van vendre 7400 exemplars. Dels 54 volums que van publicar, van vendre un total de 139000 exemplars, i del volum 54, només 480 exemplars. Aquesta disminució de vendes va passar en totes les sèries a partir d'una dotzena de volums. Love Hina va acabar venent 230 exemplars, Ikkyû, 289 exemplars. Musculman és una de les que va resistir més. El volum 18 va vendre 900 exemplars enfront del primer que en va vendre 4500. Inu-yasha va caure dels 6600 als 324, Kimagure Orange Road de 700 a 208 i Bleach, 3000 a 260. La disminució de vendes en castellà també passa, però sent majors les vendes, les edicions són rendibles. Uns números que fan esgarrifar. 

Glénat amb en Joan Navarro al capdavant va apostar per mangues que hi haguessin els seus animes s'haguessin emès en català exceptuant alguns casos com Naruto i Bleach, la qual amb posterioritat també s'emetria en la nostra llengua. També es menciona, la poca emissió d'anime en català. El tancament del Canal 3XL va ser molt perjudicial, quelcom que ja es va mencionar a la xerrada de divendres sobre el doblatge en català. Actualment, Detectiu Conan és un dels pocs animes que es manté constant en català, tant amb l'arribada de nous episodis com també amb pel·lícules moltes d'elles estrenant-se en català al cinemes com l'actual El puny de safir blau. Sobre el consum d'anime també mencionar que actualment molt anime es veu en versió original subtitulat, però fent el salt empresarial rarament s'aposta pel subtitulat en català. 

Manga a part, els còmics de línia clara franco-belgues sí que han tingut èxit en català. Tintín i Astèrix són els grans exemples. Fora d'aquí, tot i la important indústria del còmic que hi ha Catalunya, l'hàbit que hi ha hagut és publicar en castellà i per tant el consum en castellà, creant-se un hàbit difícil de revertir pels dos costats, per les editorials i consumidors. Publicar en català acaba sent en alguns casos un acte de convicció, militància lingüística com al seu dia va fer en en Joan Navarro o avui dia Ooso Comics que mentre puguin anar mig aguantant, aniran publicant també en català. 

L'Oriol Figuerola posant com a exemple la seva botiga Terra de Còmic, va comentar que en el cas que una obra surti en català i en castellà surten simultàniament, s'acostuma a elegir l'edició en català. Si aquesta surt després que en castellà, fer el canvi ja costa més. 

També es comenta la següent dicotomia, de si haurien de ser les grans editorials les que poden arriscar-se a publicar manga en català sabent que tenen múscul econòmic o bé haurien de ser les editorials petites, podent controlar millor els tiratges. Per altra banda també es comenta si una possible qüestió de l'edició de manga digital en català. 

Sense dubte va ser una taula rodona molt interessant aportant molta informació i donant molts punts de vista sobre el tema que certament és complicat.  Recomano dos fils de Twitter  que van fer seguiment de l'acte: @Gammateruo i @RamenParaDos. Podeu veure l'acte sencer gràcies a la gent de Ramen Para Dos que el tenen penjat al seu canal de Youtube.



Acabada la taula rodona, va tocar acomiadar-se de tothom i donar per finalitzat aquest 25 Manga Barcelona. Sense dubte va ser una gran experiència, tants anys assistint al Saló del Manga, i en la seva 25 edició se'm va obrir les portes a participar-hi. 

Tot esperant el 26 Manga Barcelona que tindrà lloc del 29 d'octubre a l'1 de novembre de 2019, abans tocarà visitar el 38 Comic Barcelona que de moment no té dates.



Text i fotos per Marc "Llop Segarrenc"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada