El jurat del Premi Finestres de Còmic en Català 2024 ha decidit atorgar
el guardó a 'Mala olor' de Nadia Hafid, una obra de caire social servida
en un llenguatge innovador i amb un estil pausat i minuciós.
EL VEREDICTE
Per ser una història de caire social de rabiosa actualitat que ens interpel·la de forma directa sobre el món en què vivim i ens convida a reflexionar-hi. A més, està servida en un llenguatge innovador i absolutament contemporani, amb l’estil pausat i minuciós que caracteritza l’autora. Nadia Hafid té la doble valentia de tractar temes incòmodes i experimentar amb el llenguatge del mitjà que utilitza.
A grup Angle esperen que tots els seus treballadors funcionin com un
engranatge perfecte, per això han citat a la Sana al departament de
recursos humans. Han arribat queixes d’alguns dels seus companys
al·legant la seva falta d’higiene i han fet pressió perquè s’apliquin
les mesures correctives necessàries. La Sana es veurà envoltada d’una
sèrie d’episodis d’assetjament laboral que desencadenaran en un final
sorprenent. Mala olor és una història de terror psicològic, amb
tints surrealistes, inspirat en l’imaginari d’obres com les de
l’escultora Doreen Garner, Little Otik de Švankmajer, l’artista de peformance Orlan, o la pel.lícula Tyrel de Sebastián Silva. Una història sobre el racisme imperant en una
societat aparentment diversa, però que busca l’homogeneïtat en una falsa
i hipòcrita diversitat simulada. Una reflexió sobre les pràctiques
asèptiques i d’homogeneïtzació com a elements d’estandardització i de
control
Pàgines de ‘Mala olor’, de Nadia Hafid (Editorial Finestres, 2024) |
Emma Casadevall, guanyadora de la Menció al Talent Novell
El jurat ha decidit atorgar la Menció al Talent Novell a l’obra Lignit, d’Emma Casadevall.
Per ser un valuós exemple de còmic de no-ficció, un reportatge gràfic que indaga en la història de les explotacions mineres a Catalunya enllaçant-la amb els canvis soferts pel territori i per la dura realitat dels seus habitants. Destaquem que Lignit és un relat humà amb una important feina de documentació al darrere i explicat amb un plantejament de pàgina i un ús del color poc convencional però molt efectiu amb una clara aposta per una gràfica poderosa.
La zona del Berguedà, i Vallcebre en particular, va ser un indret
fonamental en el desenvolupament de la industrialització com a zona
d’explotació de recursos miners. El carbó va adquirir una importància
cabdal per al desenvolupament de la indústria catalana, nodrint i
garantint el funcionament de les seves fàbriques. Aquesta història
permet conèixer les condicions de vida dels miners que van treballar a
les antigues mines de Coll de Pradell, i també els rols de les dones a
la mineria. La reconversió de la zona en paisatge d’explotació minera va
afectar les seves vides i la comunitat, i va tenir importants
implicacions econòmiques i socials que van afectar la vida de les
persones que ho sostenien. Lignit navega una història
col·lectiva i poc coneguda, contribuint a una revisió crítica als
biaixos de gènere que sovint exclouen dels relats històrics les dones i
obrers més precaritzats, i s’hi aproxima a través de la materialitat
rescatada i interpretada per l’arqueologia, dels seus habitatges,
quotidià, hàbits i formes de vida.
Pàgines de 'Lignit', d'Emma Casadevall (Editorial Finestres, 2024) |
El Premi té una dotació de 25.000 € i la menció de 15.000€.
LES AUTORES
Nadia Hafid, Terrassa 1990
Dibuixant de còmics i il·lustradora. Treballa per diferents mitjans com The New York Times, The Economist, The Washington Post, El País o La Vanguardia. Ha publicat El buen padre (Sapristi, 2020), obra guardonada amb el premi al millor autor emergent de l’Associació de Crítics de Còmic, i Chacales (Sapristi, 2022), premi Ojo crítico de RNE 2022. Ha format part de l’exposició Constel·lació gràfica del CCCB dedicada a autores de còmic experimental i d’avantguarda. També imparteix classes d’il·lustració editorial al Màster de Còmic i Il·lustració de l’escola Elisava i col·labora prescrivint còmics a Catalunya Ràdio.
Emma Casadevall Sayeras, Barcelona 1995
Il·lustradora en projectes culturals i editorials, i també es dedica a
l’àmbit socioeducatiu a través de la creativitat. Actualment entre
Barcelona i Ciutat de Mèxic, il·lustra revistes i realitza la
comunicació visual d'iniciatives culturals i educatives. S’interessa per
explorar les possibilitats gràfiques i narratives dels imaginaris
entorn de diferents realitats personals, socials i territorials, des de
la sensibilitat, la poètica, i el posicionament. Ha estudiat el grau en
Belles Arts i el Màster en Intervenció Social i Educativa a la
Universitat de Barcelona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada