26 d’octubre 2022

Micromecenatge: De quan vaig estar a Bruguera

De quan vaig estar a Bruguera explica l’experiència de treballar a l’editorial Bruguera a finals dels anys 60. 

Entre anècdotes, ens endinsa en el món de la publicació de TBOs i de les eines i estris que utilitzaven.   

Amb un llenguatge directe, com si estiguéssim fent un cafè amb ell, ens porta de la mà de manera senzilla però contundent pel seu viatge personal. Aconsegueix, per exemple, fer un retrat social i històric d’uns anys molt determinats, portant-nos per a aquella Barcelona que, en el record d’alguns, encara es marcada per les tonalitats dels grisos impresos en aquelles velles fotografies, grisos que el Ricard acoloreix amb la intensitat dels seus records. 

Com si es convertís en un cartògraf del passat editorial, en Ricard ens parla de qüestions tècniques que semblaven perdudes a la memòria. Ens explica com es feien una part d’aquells tebeos de Bruguera, manualment, sense retòrica, sense brillantor, de manera ràpida i directe, eficient, per tal d’acomplir els terminis d’entrega. 

Un testimoni únic d’un ofici, d’una empresa, d’una manera de viure i treballar en el món editorial. 

Amb pròleg d’Antoni Guiral, crític, divulgador, guionista i editor de còmic català. Aquí un extracte:

 “La història de les coses està feta de petits detalls. Ja que estem en el tema, posem com exemple la història d’una editorial, Bruguera. Certament, s’han escrit molts articles, assajos, pròlegs o llibres sobre aquesta gran empresa barcelonina, tot i que mai són ni seran suficients. I es que una història com la de Bruguera no s’acaba mai. Hi la vessant industrial i econòmica, l’artística, la cultural, l’estètica, però també la personal. I aquí és on entra molt a fons en Ricard.”


L’AUTOR, RICARD SOLER


Quan vaig entrar a l’editorial Bruguera, vaig descobrir un món que em va seduir i vaig decidir que volia dedicar-me a aquesta professió.

Des d’aquell moment vaig començar a dibuixar molt i a compartir experiències amb altres companys, i quan vam crear el grup “Butifarra”, la meva dedicació va ser més intensa, col·laborant per diferents editorials tant d’aquí com estrangeres.

Dibuixo en les revistes Pulgarcito, Bichos, Garibolo, i edito revistes de Passatemps Juvenils.

Amb Guions de l’Avi dibuixo “El gallinero de la historia” per la revista El Papus, “El safareig” una tira esportiva diària per el diari Avui i, pel diari El Punt, unes 60 histories de diferents poblacions de la comarca de Girona.

Per Ràdio Barcelona, dibuixo “La història de la Radio” a color així com les histories dels ajuntaments de Martorell, Palamós, Calonge, Sitges i alguna localitat més.

Realitzo l’story board d’una pel·lícula per al parc d’atraccions de la WARNER MOVIE WORLD de Madrid.

Amaniaco Ediciones publica “Pasen y vean” una historia del naixement del cinema amb guio de l’Avi.  

Il·lustro alguns llibres i col·laboro en revistes com Amaniaco, La Veu, Batracio Amarillo, La Maranya,Tribuna Maresme, Diari de Blanes i alguna més. 

I encara segueixo amb nous projectes… 

 

SISTEMES DE PAGAMENT 

1) PayPal (en el lloc web d’edita). 

2) Amb targeta de crèdit o dèbit. 

En el cas que s’arribi a finançar el projecte, es procedirà a editar i maquetar el llibre i finalment es publicarà. Una vegada es publiqui es faran les entregues dels exemplars en la presentació o s’enviarà a l’adreça que s’indiqui. 

Si el projecte no s’arriba a finançar i no es realitza el llibre es tornaran totes les aportacions als seus mecenes.

 

Informació aportada per Jaume Tugores

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada