Una breu història del còmic a UK amb motiu de l'especial a Kosmopolis organitzat pel British Council
El còmic a Gran Bretanya té una història centenària que s’inicia amb la publicació dels anomenats The Big Five:
cinc còmics, tots ells desapareguts en l’actualitat, que van
popularitzar el gènere amb personatges de gran èxit entre tot tipus de
públic. Eren Adventure (1921-1961), The Rover (1922-1961), The Wizard (1922-1963), The Skipper (1930-1941; el primer en desaparèixer degut a les restriccions de paper durant la Segona Guerra Mundial), i The Hotspur
(1933-1959). Es van començar a publicar de manera individual però al
llarg del temps es van fusionar entre ells fins que, finalment, van
desaparèixer als anys 60, coincidint amb la crisi de la il·lustració
provocada per l’auge de la televisió.
Molt abans, però, els còmics no eren
tant il·lustracions com historietes dibuixades destinades al públic
infantil, que solien ocupar una pàgina, es venien a un penic (també es
coneixien com penny dreadfuls) i contenien històries d’acció, de temàtica històrica, però també de por i sobrenatural. The Boy’s Own Paper, publicat el 1879, va ser un dels primers. Més endavant aquestes històries es van començar a narrar en tires (strips): Ally Sloper’s Half Holiday
(1884) es considera el primer exemple que, a més, contenia històries
protagonitzades per un personatge, l’Ally Sloper del títol. Ja en el
segle XX, The Beano (1938) i The Dandy
(1938), que encara es publiquen, van popularitzar el gènere i,
sobretot, li van acabar de donar nom, doncs en la seva majoria eren
històries còmiques.
En plena postguerra, i malgrat les
restriccions de paper, el Regne Unit segueix produint còmics i històries
gràfiques originals. Eagle,
que s’editava setmanalment a partir de gravats, va ser el més popular
entre els anys 50 i 60. Durant la dècada següent, i per intentar frenar
la caiguda de lectors (el 1969 la televisió en color va arribar al
país), molts còmics van passar a tenir de protagonistes personatges
televisius i, sobretot, de l’àmbit del futbol, un dels passatemps
favorits dels anglesos. Uns anys més tard, el 1972, la Marvel,
que aleshores triomfava als Estats Units amb la seva sèries dels Quatre
Fantàstics, va obrir delegació a Gran Bretanya i va començar a reeditar
els populars còmics de super herois i en va crear de propis, com el Capità Britània, aparegut per primera vegada el 1976. En aquesta època també es va desenvolupar una línia underground i contracultural, amb títols com Oz i Nasty Tales
que, fins i tot, van acabar en judici degut als seus continguts,
considerats obscens. De totes maneres, la majoria de còmics es basaven
en històries d’acció protagonitzades per super herois, com el famós 2000 AD, on un dels creadors més importants va ser Carlos Ezquerra, un espanyol conegut per ser un dels autors del personatge del jutge Dredd. També en aquests anys surt al mercat Warrior, un dels còmics amb més èxit al Regne Unit, que incloïa Marvelman i V de Vendetta d’Alan Moore, una història que ha experimentat un gran ressorgiment arran del moviment Anonymous.
El projecte de Gravett es va transformar en una editorial, Escape Books, que va co-editar per primera vegada Violent Cases,
la primera col·laboració entre Neil Gaiman i Dave McKean. I, a partir
d’aleshores, va seguir editant el bo i millor del còmic britànic. En
l’actualitat, Gravett manté una web
plena de ressenyes, articles, convocatòries i notícies sobre el món de
la il·lustració, on publica també les seves llistes del millor de l’any.
I en aquestes llistes hi han entrat darrerament dos joves talents, Karrie Fransman i Paul Rainey, que seran dos dels convidats a Kosmopolis, on impartiran tallers de còmic. Juntament amb Dave McKean
i el mateix Gravett, ens descobriran les últimes històries publicades
al país i ens permetran conèixer una mica més en profunditat el moment
que viu el còmic britànic.
Organitzat en col·laboració amb el British Council.
Eva Rexach
Font: Kosmopolis
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada