Cavall Fort, una revista resistencialista, 1961-2004
Traducció: Marc Pastor i Sanz
Després de la crisi que la cultura catalana coneix després de la guerra, té la màxima importància la resistència cultural i la lluita per la recuperació de l'idioma portada a terme per persones i grups de la societat catalana. Per aquest motiu una de les principals accions fou la lluita contra la descatalanització i per la recuperació de l'idioma escrit, pel que va ser bàsic el naixement d'editorials i l'edició de llibres i noves revistes, a l'empara de certa tolerància que es produeix a partir dels primers anys seixanta i que amb alts i baixos permet editar: Cavall Fort, 1961; L'Infantil, segona època, 1963; Cavalcada del Cavaller Sant Jordi, 1963; El Tarlá, bilingüe, 1963; Patufet, 1968 i Mainada, 1972.
Dintre del canvi substancial que aquestes revistes infantils catalanes presenten respecte a les anteriors a la guerra, cal destacar especialment Cavall Fort, resultat dels esforços conjunts de diverses persones, forces i grups catalans. Així la revista serà l'obra de l'equip format per Josep Tremoleda, Josep Espar Ticó, Ricard Tusell, Llucià Navarrès, Joaquim Ramis, Ramon Fuster, Joaquim Carbó a qui aviat es van unir Albert Jané, Jaume Ciurana, Martí Olaya, etc. El número 1 va aparèixer al desembre de 1961, editat sota el patrocini dels Bisbats de Vic, Girona i Solsona seguint la fórmula protectora de ser una “revista de l'Església”, el que servia d'empara a Cavall Fort enfront del control de la premsa que posseïa l'Estat.
Cavall Fort ha representat el màxim intent de normalització del fet cultural català portat a terme a través de la premsa infantil catalana. És així com aquesta revista ha acabat per complir la mateixa funció aglutinadora i d'escola del català escrit que En Patufet havia cobert abans de la guerra, malgrat totes les diferències que existeixen entre ambdues publicacions. Es pot afirmar que Cavall Fort és la revista infantil catalana més ideològica de totes les aparegudes després de la guerra espanyola, encara que això no vulgui dir polititzada. En un exercici de possibilisme, es lluitava per Catalunya però sense enfrontar-se oberta ni directament amb el règim i el seu aparell repressor, aprofitant les regles de joc del sistema.
Al cap i a la fi el propòsit fonamental era poder editar una revista en català per nens i això es va aconseguir. Després vindria el carregar-la de sentit i intenció en els seus continguts, la qual cosa es derivava dels plantejaments ideològics dels editors. Que s'han reflectit en la seva selecció dels continguts, que en la part gràfica han estat obra de, per exemple: Josep M. Madorell, Pineda Bono, Xots, Picanyol, Manel, Jordi Bulbena, Bosch Penalba, J.A.Vallvé, etc. entre els comicaires, i Llucià Navarro, Isidre Monés, Montserrat Ginesta, Enric Abad, Ricard Castells, Pilarín Bayés, Miró, Tapies, Clavé, Subirachs, Tharrats, Cesc, etc. entre els il·lustradors. Els quals han contribuït amb l'equip editorial a assolir que Cavall Fort hagi arribat a complir i sobrepassar els seus quaranta anys d'edició.
(Pròximament: De L'infantil a Roc Ventós, 1963-1982)
Capítol IV: Premsa per després d'una guerra, 1939-1961
Excloent? Altres catalans? Quina barra...
ResponElimina