02 de febrer 2013

El còmic britànic a Kosmopolis

Una breu història del còmic a UK amb motiu de l'especial a Kosmopolis organitzat pel British Council
 
El còmic a Gran Bretanya té una història centenària que s’inicia amb la publicació dels anomenats The Big Five: cinc còmics, tots ells desapareguts en l’actualitat, que van popularitzar el gènere amb personatges de gran èxit entre tot tipus de públic. Eren Adventure (1921-1961), The Rover (1922-1961), The Wizard (1922-1963), The Skipper (1930-1941; el primer en desaparèixer degut a les restriccions de paper durant la Segona Guerra Mundial), i The Hotspur (1933-1959). Es van començar a publicar de manera individual però al llarg del temps es van fusionar entre ells fins que, finalment, van desaparèixer als anys 60, coincidint amb la crisi de la il·lustració provocada per l’auge de la televisió.
Molt abans, però, els còmics no eren tant il·lustracions com historietes dibuixades destinades al públic infantil, que solien ocupar una pàgina, es venien a un penic (també es coneixien com penny dreadfuls) i contenien històries d’acció, de temàtica històrica, però també de por i sobrenatural. The Boy’s Own Paper, publicat el 1879, va ser un dels primers. Més endavant aquestes històries es van començar a narrar en tires (strips): Ally Sloper’s Half Holiday (1884) es considera el primer exemple que, a més, contenia històries protagonitzades per un personatge, l’Ally Sloper del títol. Ja en el segle XX, The Beano (1938) i The Dandy (1938), que encara es publiquen, van popularitzar el gènere i, sobretot, li van acabar de donar nom, doncs en la seva majoria eren històries còmiques.

En plena postguerra, i malgrat les restriccions de paper, el Regne Unit segueix produint còmics i històries gràfiques originals. Eagle, que s’editava setmanalment a partir de gravats, va ser el més popular entre els anys 50 i 60. Durant la dècada següent, i per intentar frenar la caiguda de lectors (el 1969 la televisió en color va arribar al país), molts còmics van passar a tenir de protagonistes personatges televisius i, sobretot, de l’àmbit del futbol, un dels passatemps favorits dels anglesos. Uns anys més tard, el 1972, la Marvel, que aleshores triomfava als Estats Units amb la seva sèries dels Quatre Fantàstics, va obrir delegació a Gran Bretanya i va començar a reeditar els populars còmics de super herois i en va crear de propis, com el Capità Britània, aparegut per primera vegada el 1976. En aquesta època també es va desenvolupar una línia underground i contracultural, amb títols com Oz i Nasty Tales que, fins i tot, van acabar en judici degut als seus continguts, considerats obscens. De totes maneres, la majoria de còmics es basaven en històries d’acció protagonitzades per super herois, com el famós 2000 AD, on un dels creadors més importants va ser Carlos Ezquerra, un espanyol conegut per ser un dels autors del personatge del jutge Dredd. També en aquests anys surt al mercat Warrior, un dels còmics amb més èxit al Regne Unit, que incloïa Marvelman i V de Vendetta d’Alan Moore, una història que ha experimentat un gran ressorgiment arran del moviment Anonymous.

El 1983, apareix la revista Escape. Inspirada en les bandes desinées franceses, i amb històries allunyades de l’estil dels còmics populars, va ser  una publicació de notable èxit que descobria nous talents. El seus editors eren Peter Stanbury i Paul Gravett, qui des d’aleshores es va convertir en un dels més grans experts en còmic i novel·la gràfica del país. Escape va desaparèixer el 1989, però havia aconseguit consolidar-se com una publicació de referència en el món de la història gràfica.
El projecte de Gravett es va transformar en una editorial, Escape Books, que va co-editar per primera vegada Violent Cases, la primera col·laboració entre Neil Gaiman i Dave McKean. I, a partir d’aleshores, va seguir editant el bo i millor del còmic britànic. En l’actualitat, Gravett manté una web plena de ressenyes, articles, convocatòries i notícies sobre el món de la il·lustració, on publica també les seves llistes del millor de l’any. I en aquestes llistes hi han entrat darrerament dos joves talents, Karrie Fransman i Paul Rainey, que seran dos dels convidats a Kosmopolis, on impartiran tallers de còmic. Juntament amb Dave McKean i el mateix Gravett, ens descobriran les últimes històries publicades al país i ens permetran conèixer una mica més en profunditat el moment que viu el còmic britànic.

Organitzat en col·laboració amb el British Council.
Eva Rexach

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada