LA MACRO EXPOSICIÓ LLENGUATGE, OBJECTES I BÈSTIES MOSTRARÀ OBRES GUARDONADES AL JAPAN MEDIA ARTS FESTIVAL
Gràcies a l'acord entre el Japan Media Arts Festival i FICOMIC, el XXIV Saló del Manga de Barcelona comptarà amb una macro exposició que, per primera vegada, podrà ser visitada fora del Japó. L'exposició Llenguatge, objectes i bèsties comptarà amb aproximadament 130 originals de manga, així com obres de vídeo i instal·lacions audiovisuals. Una exposició el focus central se situa en obres guardonades en el Japan Media Arts Festival. Per mitjà de personificacions com les presents en el manga, els animals i els objectes es comporten en ocasions de forma més humana que les pròpies persones. De la mateixa manera que aquests animals i objectes es debaten entre el desig i la raó per mitjà de les paraules, la paraula es barreja amb la creació i destrucció de valor. A través de l'ús de la paraula i el comportament de bèsties i objectes, aquesta exposició ens convida a explorar les nostres pròpies relacions i l'existència de diferents relats.
Sobre Llenguatge, objectes i bèsties
Beastars, de Paru Itagaki |
Dibuixar animals amb forma humana, ‘l’antropomorfizació’, és un recurs que s'utilitza en una gran quantitat d'obres. Té una peculiaritat, i és que pot fer que el comportament dels animals sembli més humà que el dels propis humans. També hi ha treballs en què objectes inanimats adquireixen consciència; de fet, no són pocs els que consideren que els programes emprats en ordinadors i màquines són una potencial font de vida.
Si pensem en la idea de ‘bèstia’, de seguida ens vénen al cap característiques com ‘salvatge’, ‘instint’ o ‘desig’. A primera vista, aquestes poden semblar oposades a les capacitats de ‘comunicació’ i ‘raonament’. No obstant això, depenent de com s'utilitzin, poden acabar emprant-se amb la finalitat de satisfer desitjos i instints. Els personatges que surten a l'obra viuen en base als seus desitjos.
A l'hora d'afrontar un conflicte o dur a terme una activitat, els humans vam treure a la llum les nostres pròpies idees de bellesa o valor, el que dóna peu a una gran varietat de situacions. El comportament de les ‘bèsties’ i els ‘objectes’, així com l'ús del ‘llenguatge’, ens permet pensar en les relacions humanes, i esperem que això faci reflexionar i descobrir noves idees sobre què és la ‘humanitat’.
Aquesta gran exposició estarà dividida en tres grans àrees:
Paraules per a ensinistrar bèsties (i instints). Aquí es presenta ‘l’antropomorfizació’, o, en altres paraules, la idea de donar qualitats humanes als animals. Comptarà amb diverses pàgines del manga Beastars de Paru Itagaki; JASMIN de Yui HATA i Blacksad de Juan Díaz Canales i Juanjo Guarnido.
Quan els ‘objectes’ parlen. El procés d’antropomorfització no s'aplica només als animals, sinó que també s'utilitza en objectes inanimats. En aquestes obres es dóna vida de manera superba a objectes inanimats i es mostra com seria el seu comportament. Aquí tindrem els vídeos Decorations de Mari Miyazawa; Golden Time de Takuya Inaba i INDUSTRIAL JP de INDUSTRIAL JP.
Del ‘tema’ al ‘conte’. Aquí es parla sobre la creació i la descoberta de la idea de ‘valor’ i com aquesta es transmet al llarg del temps. Comptarem amb pàgines dels mangas Hyouge Mono de Yoshihiro Yamada i Shouwa genroku rakugo shinju de Haruko Kumota (tots dos títols inèdits al nostre país) i l'obra de vídeo 5D ARCHIVE DEPT de Katsuki Kohichi.
L'exposició està dirigida per Kôta Tota, Oficial del programa de l'Associació per a la promoció de les arts i la cultura japonesa.
Sobre el Japan Media Arts Festival
El Japan Media Arts Festival és un festival destinat a la difusió i el reconeixement de les arts modernes compreses en quatre grans camps: art, entreteniment, animació i manga. Inaugurat el 1997, el festival compta amb activitats variades com exposicions, projeccions i simposis, a més d'una cerimònia de lliurament de premis.
En la seva 21a edició han participat 4.192 obres provinents de 98 països i regions. És un esdeveniment internacional que evoluciona cada any i l'objectiu és la promoció de l'art modern. En el full de ruta de l'Agència japonesa d'assumptes culturals hi ha la presentació i l'expansió del festival tant dins com fora del Japó, així com dur a terme les operacions necessàries i donar el suport suficient als artistes perquè el festival pugui seguir celebrant- en el futur.
Font: Ficomic
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada