El manga, tal 
com el coneixem avui, es deu en bona part a l'obra d'Osamu Tezuka 
publicada just després de la Segona Guerra Mundial. Però el gran mestre 
del manga no va partir en absolut de zero. Cal destacar que, des de 
principis del segle XX, van començar a aparèixer al Japó historietistes 
com Rakuten Kitazawa que cultivaven la tira còmica, la caricatura i 
altres formes d'expressió artística que barrejaven imatges i text. Cap 
forma artística ha sortit del no-res, i encara que no podem parlar 
pròpiament de manga fins al segle XX, la veritat és que en la tradició 
artística japonesa trobem un pòsit d'imatges i creacions que d'alguna 
manera han influït en l'esdevenir de la historieta japonesa.
El XXII Saló del Manga de Barcelona, que tindrà lloc del 29 d’octubre a l’1 de novembre a Fira Barcelona Montjuïc, produirà l'exposició Els orígens del manga.
 La mostra explorarà més de mil anys d'història artística japonesa, 
ensenyant aquelles obres que podrien arribar a considerar-se els 
ancestres del manga. Tenim les irreverents caricatures descobertes en el
 revers de les taules del sostre del temple Hôryûji de finals del segle 
VII i els rotllos il·lustrats anomenats emakimono del segle 
XII. Aquests eren una banda de paper que podia fer fins a quinze metres 
de llarg que anava enrotllada al voltant d'un pal, que permetia una 
visió múltiple d'una escena. Els emakimono estaven destinats a l'aristocràcia i les elits religioses. Hi ha una obra que destaca coneguda com chōjū-jinbutsu-giga o Rotlle de les aus i els animals,
 que retrata amb ironia i sarcasme la bona vida que vivien els monjos a 
través d'animals antropomòrfics. Ja al segle XIX, l'obra il·lustrada de 
Kawanabe Kyosai La processó nocturna dels cent dimonis acabaria
 tenint una gran influència en un autor tan transcendent del segle XX 
com Shigeru Mizuki, conegut pels seus colpidors mangas sobre els yôkai, que és com s’anomena als fantasmes en la cultura japonesa.
Japó té una llarga i rica tradició 
pictòrica i del gravat, on hi ha un lloc destacat per a la caricatura, 
l'exageració, la fantasia, la paròdia, i tants altres elements que 
després s'han plasmat en els manga que llegim avui dia.
Font: Ficomic 
Bona idea aquesta de reivindicar l'ukiyo-ge, els shunga... Tot es la base del manga actual.
ResponElimina