Un cap de setmana abans del Saló del Còmic de Barcelona, ahir es va donar el tret de sortida a una nova edició del Còmic Nostrum, que es presenta amb unes credencials que poden situar aquesta trobada com la segona en importancia dels Països Catalans.
La segona edició de la fira Còmic Nostrum es celebrarà aquest cap de setmana al Pati de la Misericòrdia. L'empenta del Consell de Mallorca (Presidència, Joventut i Cultura) i l'Associació d'Amics i Víctimes del Còmic ha aconseguit un bot qualitatiu en la programació d'enguany, obrint-se internacionalment.
PICHA african comics exhibition (en col·laboració amb el NCDO holandès i l'Agència de Cooperació Internacional de les Illes)
100 anys de còmic francòfon (amb l'Institut Français de València)
Tayo Fatunla va néixer a Nigèria l'any 1961. Al seu país, va treballar de caricaturista, il·lustrador i professor, i va fer dibuixos animats de tema polític i d'esports per al diari The Punch. Se'n va anar a estudiar als Estats Units a l'Escola de Disseny i Dibuixos Animats Joe Kubert de Nova Jersey. L'any 1989, va marxar cap a Anglaterra on encara viu. Va començar a treballar com a caricaturista per a la revista panafricana West Africa, que es publica a Londres. Durant els anys següents, Fatunla va fer dibuixos per a diaris, revistes, publicacions i llibres als Estats Units, Nigèria, Noruega i Anglaterra. Es pot visitar la seva pàgina web al BBC World Service per veure alguns exemples de la seva obra.
Antonio Martín (el principal historiador del còmic a Espanya) És un dels grans historiadors de la historieta espanyola, des dels seus inicis en el darrer terç del segle XIX fins a la plena actualitat del mitjà. Els seus llibres, articles i conferències suposen tot un luxe cultural a l'hora d'apropar-nos al còmic i els seus diferents i diversos nivells d'expressió: la creadora, la industrial, la temàtica,... No sols és un destacat investigador i divulgador de la historieta, sinó també un dels editors de tebeos amb més llarga, consolidada i profitosa trajectòria. Al catàleg de l'anterior Còmic Nostrum hi trobareu un fantàstic article de'n Jaume Salvà i Lara que recorre amb més detall l'aportació de n'Antonio Martín a la cultura del còmic a Espanya. Jo em conformaré i limitaré a agrair-li la sinergia de la seva presència a la segona edició de la nostra festa. Cap forma d'expressió tendrà bona salut sense investigadors que ens permetin aprendre dels camins ja recorreguts.
Mohammed Nadrani va néixer a les muntanyes del Rif l'any 1954. Quan era jove va ser un actiu marxista-leninista i va ser arrestat durant les protestes estudiantils de 1976. Actualment, Nadrani fa feina com a caricaturista per al diari àrab Al-Ayyam. La seva aventura artística va començar quan va trobar un tros de carbó a la cel·la, cosa que el va dur finalment a publicar un llibre de còmics de 48 pàgines titulat Les Sarcophages du complexe, i que tracta sobre la forma dictatorial de governar del rei marroquí Hassan II.
Marguerite Abouet va néixer a Abidjan, la capital de Costa d'Ivori, el 1971 i va partir cap a França l'any 1983. Actualment viu a Romainville i dedica el seu temps a escriure. Va tenir el seu primer èxit en el món dels còmics amb la col·lecció Aya de Yopougon. L'any 2006, Aya de Yopougon va ser declarat el millor llibre de còmics de l'any al Festival d'Angulema. L'editorial L també ha publicat aquesta col·lecció a Holanda.
Clément Oubrerie va fer els dibuixos per a Aya de Yopougon. Oubrerie va néixer a París el 1966. La seva feina inclou dibuixos animats per als canals TF1, M6 i Canal+. El seu talent excepcional com a dibuixant va quedar reflectit de forma meravellosa en la col·lecció Aya de Yopougon, en què utilitza la seva ploma delicada per crear una imatge graciosa i autèntica d'Àfrica.
Felipe Hernández Cava (Madrid, 1953) està darrere d'alguns dels títols més destacats del còmic dels darrers anys. Formà part de l'equip El Cubri, el traball del qual combinava realisme crític i polític amb un nou llenguatge gràfic. En els 80 va estar en els equips directius de revistes com Madriz, Medios Revueltos i Ojo Clínico, on començà una fructífera relació amb autors com Keko, Ana Juan, Isidro Ferrer i sobretot Federico del Barrio i Raul, de la qual naixeran obres experimentals en les quals es creuen els límits del que era fins llavors el còmic.
En els seus guions, no sempre fàcils, hi trobam inquietud, reflexió i compromís amb la Història. En alguns dels seus àlbums, com El Artefacto Perverso (amb Federico del Barrio), la trilogia de Lope de Aguirre (Enrique Breccia/ Federico del Barrio/ Ricard Castells) o historietes curtes com El Rey del Congo (amb Raul), el còmic espanyol alcançà un nivell molt elevat de qualitat i experimentació. Las Serpientes Ciegas, il·lustrat pel mallorquí Bartolomé Seguí, està nominat al millor àlbum i millor guió dels propers premis del Saló del Còmic de Barcelona.
Studio Kôsen -Diana Fernández y Aurora García (equip de creadores de manga que es publica als EUA i a Europa). Aurora García i Diana Fernández formaren el Studio Kôsen l'any 1998 i, sense cap dubte, és el duet espanyol que més projecció internacional ha aconseguit en els darrers anys. Proesa amb més mèrit quan es coneix el gènere que asiduament han cultivat, el yaoi, terme que prové del manga i que s'aplica a còmics que mostren relacions explícites entre homes. Així i tot, ha estat la seva força narrativa la que les ha dut a publicar les seves obres en països com EUA, Itàlia, Alemanya o Argentina. Obres suggestives com Stallion, publicada als EUA per Yaoi Press, o Saihôshi, el Guardián, publicada a Espanya l'editorial Ivrea, han estat notables èxits de vendes. El seu treball més recent, Daemonium, s'aparta del yaoi i s'endinsa en el gènere del sobrenatural. Un còmic que els lectors estatunidencs ja poden gaudir gràcies a la poderosa editorial Tokyopop i que, de la mà de la mallorquina Dolmen Editorial, podrem assaborir d'aquí poc.
Paul Gravett. Al llarg dels anys, Paul Gravett s'ha guanyat, en el món del còmic, una sòlida reputació com a teòric i periodista. Així i tot, va ser la seva faceta d'editor la que va explorar en primer lloc a principi dels anys 80, quan treballà en publicacions com Pssst! o coeditant la revista d'autors alternatius Escape Magazine. Sota aquest darrer segell editorial, Paul Gravett va ser l'artífex de la primera col·laboració entre el creador de The Sandman, Neil Gainman, i Dave McKean (Batman: Arkham Asylum, Coraline), un dels il·lustradors britànics amb més reputació. El resultat va ser el naixement de l'obra Casos Violentos. No obstant, la seva faceta de teòric londinenc s'ha estès fins el mercat japonès amb el llibre Manga, la era del nuevo cómic, obra que explica detalladament l'inici i desenvolupament del gegantí sector del manga, així com una selecció d'obres que han marcat estils i tendències.
Mariel Soria (dibuixant de la fantàstica Mamen, per a El Jueves). Nascuda a Jujuy, Argentina, es decideix ben prest pel dibuix. Per començar estudia en una escola d'art dirigida per Alberto Breccia i Hugo Pratt, iniciant-se més tard en pel·lícules d'animació I publicacions infantils. Ja a Barcelona, en el 78 comença a col·laborar a El Jueves amb la sèrie Sam Balluga, històries d'un investigador privat sota guions d'Andreu Martín. En els 80, època daurada del còmic, deixa la seva emprenta a quasi totes les publicacions d'aleshores, "Zona 84", "Madriz", "Metropol", "Titanic", "Thriller", "Cimoc", "Cómix Internacional", "El Víbora", entre d'altres. Paral·lelament, també amb n'Andreu Martín, crea la sèrie "Bruc, 2" per a la breu revista "Contactos" on surgirà, com a personatge secundari, Mamen, una encantadora adolescent. Més envant, ja de major edat i traslladada a les pàgines de "El Jueves" es convertirà amb guions de Manel Barceló en la protagonista d'una de les sèries amb més recorregut de la publicació. I així fins avui.
David López, tot i que va néixer a Las Palmas de Gran Canaria l'any 1975, ha viscut gairebé tota la seva vida a Saragossa, on estudià a l'Escola d'Art. L'any 1996 començà a publicar en el fanzine saragossà 451º. L'obra més llarga que ha realitzat per al mercat espanyol es Espiral, un "slice of life" protagonitzat per Ana, una al·lota de províncies que se'n va a viure a Barcelona. Aquesta obra ha estat publicada en diversos formats i editorials emperò tens al teu abast un volum integral titulat Espiral: Cairo (Norma Editorial, 2008). Des de 2002 dibuixa per a les editorials nord-americanes. Per a DC, ha treballat de forma continuada a dues sèries regulars. La primera va ser Fallen Angel, amb guions de Peter David, de la que dibuixà els 20 primers números, tots publicats en castellà per Norma Editorial. La segona va ser Catwoman, amb guions de Will Pfeifer, de la que dibuixà 30 històries entre els números 53 i 82 USA, publicats en castellà per Planeta DeAgostini. En aquests moments està enllestint la minisèrie de 4 números New Avengers: The Reunion per a Marvel Comics. Pots informar-te més sobre David López a la seva web http://www.webspiral.net/
Javier Pulido. El dibuixant canari Javier Pulido és un dels noms més coneguts dels artistes espanyols que durant els anys 90 van començar a treballar per les editorials més importants del mercat americà. Desprès d'estudiar Belles Arts a Barcelona i participar breument en les ediciones espanyoles dels còmics Marvel i en algun monogràfic, dibuixa Mentat amb guió de Francisco Pérez Navarro per la línea Laberinto. D'aquí bota al mercat americà, a Marvel, amb treballs como Star Trek: Early Voyages abans de passar a Hulk, amb guió de Joe Casey. Passa a DC on realitza colaboracions puntuals (Hellblazer, Batman Chronicles o Flinch), amb guionistes tan prestigiosos com Warren Ellis, Steve Englehart o Brian Azzarello, abans de passar a la minisèrie de quatre episodis en format prestigi Robin: Year One amb Scott Beatty i Chuck Dixon. A continuació dibuixa la novela gràfica Human Target: Final Cut, amb guió de Peter Milligan, que posarà en marxa una sèrie regular de la que dibuixa bastantes d'episodis. Dibiuxa també tres episodis de Catwoman amb guió de Ed Brubaker. A partir de llavors, ha vengut una etapa de relatiu silenci on únicament ha dibuixat qualque episodi puntual de sèries com Breach, un especial de Star Brand i pàgines sueltes d'històries del Capità América o Puny de Ferro.
A part hi haurà: música i dansa africana, una nova performance de teatre-dansa a càrrec de Diverso Alaria, conta-contes africans, cosplay, presentació de novetats, tallers,...
La segona edició de la fira Còmic Nostrum es celebrarà aquest cap de setmana al Pati de la Misericòrdia. L'empenta del Consell de Mallorca (Presidència, Joventut i Cultura) i l'Associació d'Amics i Víctimes del Còmic ha aconseguit un bot qualitatiu en la programació d'enguany, obrint-se internacionalment.
Exposicions
PICHA african comics exhibition (en col·laboració amb el NCDO holandès i l'Agència de Cooperació Internacional de les Illes)
100 anys de còmic francòfon (amb l'Institut Français de València)
Autors convidats
Tayo Fatunla va néixer a Nigèria l'any 1961. Al seu país, va treballar de caricaturista, il·lustrador i professor, i va fer dibuixos animats de tema polític i d'esports per al diari The Punch. Se'n va anar a estudiar als Estats Units a l'Escola de Disseny i Dibuixos Animats Joe Kubert de Nova Jersey. L'any 1989, va marxar cap a Anglaterra on encara viu. Va començar a treballar com a caricaturista per a la revista panafricana West Africa, que es publica a Londres. Durant els anys següents, Fatunla va fer dibuixos per a diaris, revistes, publicacions i llibres als Estats Units, Nigèria, Noruega i Anglaterra. Es pot visitar la seva pàgina web al BBC World Service per veure alguns exemples de la seva obra.
Antonio Martín (el principal historiador del còmic a Espanya) És un dels grans historiadors de la historieta espanyola, des dels seus inicis en el darrer terç del segle XIX fins a la plena actualitat del mitjà. Els seus llibres, articles i conferències suposen tot un luxe cultural a l'hora d'apropar-nos al còmic i els seus diferents i diversos nivells d'expressió: la creadora, la industrial, la temàtica,... No sols és un destacat investigador i divulgador de la historieta, sinó també un dels editors de tebeos amb més llarga, consolidada i profitosa trajectòria. Al catàleg de l'anterior Còmic Nostrum hi trobareu un fantàstic article de'n Jaume Salvà i Lara que recorre amb més detall l'aportació de n'Antonio Martín a la cultura del còmic a Espanya. Jo em conformaré i limitaré a agrair-li la sinergia de la seva presència a la segona edició de la nostra festa. Cap forma d'expressió tendrà bona salut sense investigadors que ens permetin aprendre dels camins ja recorreguts.
Mohammed Nadrani va néixer a les muntanyes del Rif l'any 1954. Quan era jove va ser un actiu marxista-leninista i va ser arrestat durant les protestes estudiantils de 1976. Actualment, Nadrani fa feina com a caricaturista per al diari àrab Al-Ayyam. La seva aventura artística va començar quan va trobar un tros de carbó a la cel·la, cosa que el va dur finalment a publicar un llibre de còmics de 48 pàgines titulat Les Sarcophages du complexe, i que tracta sobre la forma dictatorial de governar del rei marroquí Hassan II.
Marguerite Abouet va néixer a Abidjan, la capital de Costa d'Ivori, el 1971 i va partir cap a França l'any 1983. Actualment viu a Romainville i dedica el seu temps a escriure. Va tenir el seu primer èxit en el món dels còmics amb la col·lecció Aya de Yopougon. L'any 2006, Aya de Yopougon va ser declarat el millor llibre de còmics de l'any al Festival d'Angulema. L'editorial L també ha publicat aquesta col·lecció a Holanda.
Clément Oubrerie va fer els dibuixos per a Aya de Yopougon. Oubrerie va néixer a París el 1966. La seva feina inclou dibuixos animats per als canals TF1, M6 i Canal+. El seu talent excepcional com a dibuixant va quedar reflectit de forma meravellosa en la col·lecció Aya de Yopougon, en què utilitza la seva ploma delicada per crear una imatge graciosa i autèntica d'Àfrica.
Felipe Hernández Cava (Madrid, 1953) està darrere d'alguns dels títols més destacats del còmic dels darrers anys. Formà part de l'equip El Cubri, el traball del qual combinava realisme crític i polític amb un nou llenguatge gràfic. En els 80 va estar en els equips directius de revistes com Madriz, Medios Revueltos i Ojo Clínico, on començà una fructífera relació amb autors com Keko, Ana Juan, Isidro Ferrer i sobretot Federico del Barrio i Raul, de la qual naixeran obres experimentals en les quals es creuen els límits del que era fins llavors el còmic.
En els seus guions, no sempre fàcils, hi trobam inquietud, reflexió i compromís amb la Història. En alguns dels seus àlbums, com El Artefacto Perverso (amb Federico del Barrio), la trilogia de Lope de Aguirre (Enrique Breccia/ Federico del Barrio/ Ricard Castells) o historietes curtes com El Rey del Congo (amb Raul), el còmic espanyol alcançà un nivell molt elevat de qualitat i experimentació. Las Serpientes Ciegas, il·lustrat pel mallorquí Bartolomé Seguí, està nominat al millor àlbum i millor guió dels propers premis del Saló del Còmic de Barcelona.
Studio Kôsen -Diana Fernández y Aurora García (equip de creadores de manga que es publica als EUA i a Europa). Aurora García i Diana Fernández formaren el Studio Kôsen l'any 1998 i, sense cap dubte, és el duet espanyol que més projecció internacional ha aconseguit en els darrers anys. Proesa amb més mèrit quan es coneix el gènere que asiduament han cultivat, el yaoi, terme que prové del manga i que s'aplica a còmics que mostren relacions explícites entre homes. Així i tot, ha estat la seva força narrativa la que les ha dut a publicar les seves obres en països com EUA, Itàlia, Alemanya o Argentina. Obres suggestives com Stallion, publicada als EUA per Yaoi Press, o Saihôshi, el Guardián, publicada a Espanya l'editorial Ivrea, han estat notables èxits de vendes. El seu treball més recent, Daemonium, s'aparta del yaoi i s'endinsa en el gènere del sobrenatural. Un còmic que els lectors estatunidencs ja poden gaudir gràcies a la poderosa editorial Tokyopop i que, de la mà de la mallorquina Dolmen Editorial, podrem assaborir d'aquí poc.
Paul Gravett. Al llarg dels anys, Paul Gravett s'ha guanyat, en el món del còmic, una sòlida reputació com a teòric i periodista. Així i tot, va ser la seva faceta d'editor la que va explorar en primer lloc a principi dels anys 80, quan treballà en publicacions com Pssst! o coeditant la revista d'autors alternatius Escape Magazine. Sota aquest darrer segell editorial, Paul Gravett va ser l'artífex de la primera col·laboració entre el creador de The Sandman, Neil Gainman, i Dave McKean (Batman: Arkham Asylum, Coraline), un dels il·lustradors britànics amb més reputació. El resultat va ser el naixement de l'obra Casos Violentos. No obstant, la seva faceta de teòric londinenc s'ha estès fins el mercat japonès amb el llibre Manga, la era del nuevo cómic, obra que explica detalladament l'inici i desenvolupament del gegantí sector del manga, així com una selecció d'obres que han marcat estils i tendències.
Mariel Soria (dibuixant de la fantàstica Mamen, per a El Jueves). Nascuda a Jujuy, Argentina, es decideix ben prest pel dibuix. Per començar estudia en una escola d'art dirigida per Alberto Breccia i Hugo Pratt, iniciant-se més tard en pel·lícules d'animació I publicacions infantils. Ja a Barcelona, en el 78 comença a col·laborar a El Jueves amb la sèrie Sam Balluga, històries d'un investigador privat sota guions d'Andreu Martín. En els 80, època daurada del còmic, deixa la seva emprenta a quasi totes les publicacions d'aleshores, "Zona 84", "Madriz", "Metropol", "Titanic", "Thriller", "Cimoc", "Cómix Internacional", "El Víbora", entre d'altres. Paral·lelament, també amb n'Andreu Martín, crea la sèrie "Bruc, 2" per a la breu revista "Contactos" on surgirà, com a personatge secundari, Mamen, una encantadora adolescent. Més envant, ja de major edat i traslladada a les pàgines de "El Jueves" es convertirà amb guions de Manel Barceló en la protagonista d'una de les sèries amb més recorregut de la publicació. I així fins avui.
David López, tot i que va néixer a Las Palmas de Gran Canaria l'any 1975, ha viscut gairebé tota la seva vida a Saragossa, on estudià a l'Escola d'Art. L'any 1996 començà a publicar en el fanzine saragossà 451º. L'obra més llarga que ha realitzat per al mercat espanyol es Espiral, un "slice of life" protagonitzat per Ana, una al·lota de províncies que se'n va a viure a Barcelona. Aquesta obra ha estat publicada en diversos formats i editorials emperò tens al teu abast un volum integral titulat Espiral: Cairo (Norma Editorial, 2008). Des de 2002 dibuixa per a les editorials nord-americanes. Per a DC, ha treballat de forma continuada a dues sèries regulars. La primera va ser Fallen Angel, amb guions de Peter David, de la que dibuixà els 20 primers números, tots publicats en castellà per Norma Editorial. La segona va ser Catwoman, amb guions de Will Pfeifer, de la que dibuixà 30 històries entre els números 53 i 82 USA, publicats en castellà per Planeta DeAgostini. En aquests moments està enllestint la minisèrie de 4 números New Avengers: The Reunion per a Marvel Comics. Pots informar-te més sobre David López a la seva web http://www.webspiral.net/
Javier Pulido. El dibuixant canari Javier Pulido és un dels noms més coneguts dels artistes espanyols que durant els anys 90 van començar a treballar per les editorials més importants del mercat americà. Desprès d'estudiar Belles Arts a Barcelona i participar breument en les ediciones espanyoles dels còmics Marvel i en algun monogràfic, dibuixa Mentat amb guió de Francisco Pérez Navarro per la línea Laberinto. D'aquí bota al mercat americà, a Marvel, amb treballs como Star Trek: Early Voyages abans de passar a Hulk, amb guió de Joe Casey. Passa a DC on realitza colaboracions puntuals (Hellblazer, Batman Chronicles o Flinch), amb guionistes tan prestigiosos com Warren Ellis, Steve Englehart o Brian Azzarello, abans de passar a la minisèrie de quatre episodis en format prestigi Robin: Year One amb Scott Beatty i Chuck Dixon. A continuació dibuixa la novela gràfica Human Target: Final Cut, amb guió de Peter Milligan, que posarà en marxa una sèrie regular de la que dibuixa bastantes d'episodis. Dibiuxa també tres episodis de Catwoman amb guió de Ed Brubaker. A partir de llavors, ha vengut una etapa de relatiu silenci on únicament ha dibuixat qualque episodi puntual de sèries com Breach, un especial de Star Brand i pàgines sueltes d'històries del Capità América o Puny de Ferro.
A part hi haurà: música i dansa africana, una nova performance de teatre-dansa a càrrec de Diverso Alaria, conta-contes africans, cosplay, presentació de novetats, tallers,...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada