15 d’octubre 2018

La gran exposició "Llenguatge, objectes i bèsties" en el XXIV Saló del Manga de Barcelona


LA MACRO EXPOSICIÓ LLENGUATGE, OBJECTES I BÈSTIES MOSTRARÀ OBRES GUARDONADES AL JAPAN MEDIA ARTS FESTIVAL

Gràcies a l'acord entre el Japan Media Arts Festival i FICOMIC, el XXIV Saló del Manga de Barcelona comptarà amb una macro exposició que, per primera vegada, podrà ser visitada fora del Japó. L'exposició Llenguatge, objectes i bèsties comptarà amb aproximadament 130 originals de manga, així com obres de vídeo i instal·lacions audiovisuals. Una exposició el focus central se situa en obres guardonades en el Japan Media Arts Festival. Per mitjà de personificacions com les presents en el manga, els animals i els objectes es comporten en ocasions de forma més humana que les pròpies persones. De la mateixa manera que aquests animals i objectes es debaten entre el desig i la raó per mitjà de les paraules, la paraula es barreja amb la creació i destrucció de valor. A través de l'ús de la paraula i el comportament de bèsties i objectes, aquesta exposició ens convida a explorar les nostres pròpies relacions i l'existència de diferents relats.

Sobre Llenguatge, objectes i bèsties

LA MACRO EXPOSICIÓ LLENGUATGE, OBJECTES I BÈSTIES MOSTRARÀ OBRES GUARDONADES AL JAPAN MEDIA ARTS FESTIVAL
Beastars, de Paru Itagaki
Dibuixar animals amb forma humana, ‘l’antropomorfizació’, és un recurs que s'utilitza en una gran quantitat d'obres. Té una peculiaritat, i és que pot fer que el comportament dels animals sembli més humà que el dels propis humans. També hi ha treballs en què objectes inanimats adquireixen consciència; de fet, no són pocs els que consideren que els programes emprats en ordinadors i màquines són una potencial font de vida.

Si pensem en la idea de ‘bèstia’, de seguida ens vénen al cap característiques com ‘salvatge’, ‘instint’ o ‘desig’. A primera vista, aquestes poden semblar oposades a les capacitats de ‘comunicació’ i ‘raonament’. No obstant això, depenent de com s'utilitzin, poden acabar emprant-se amb la finalitat de satisfer desitjos i instints. Els personatges que surten a l'obra viuen en base als seus desitjos.

A l'hora d'afrontar un conflicte o dur a terme una activitat, els humans vam treure a la llum les nostres pròpies idees de bellesa o valor, el que dóna peu a una gran varietat de situacions. El comportament de les ‘bèsties’ i els ‘objectes’, així com l'ús del ‘llenguatge’, ens permet pensar en les relacions humanes, i esperem que això faci reflexionar i descobrir noves idees sobre què és la ‘humanitat’.
Aquesta gran exposició estarà dividida en tres grans àrees:

Paraules per a ensinistrar bèsties (i instints). Aquí es presenta ‘l’antropomorfizació’, o, en altres paraules, la idea de donar qualitats humanes als animals. Comptarà amb diverses pàgines del manga Beastars de Paru Itagaki; JASMIN de Yui HATA i Blacksad de Juan Díaz Canales i Juanjo Guarnido.

Quan els ‘objectes’ parlen. El procés d’antropomorfització no s'aplica només als animals, sinó que també s'utilitza en objectes inanimats. En aquestes obres es dóna vida de manera superba a objectes inanimats i es mostra com seria el seu comportament. Aquí tindrem els vídeos Decorations de Mari Miyazawa; Golden Time de Takuya Inaba i INDUSTRIAL JP de INDUSTRIAL JP.

Del ‘tema’ al ‘conte’. Aquí es parla sobre la creació i la descoberta de la idea de ‘valor’ i com aquesta es transmet al llarg del temps. Comptarem amb pàgines dels mangas Hyouge Mono de Yoshihiro Yamada i Shouwa genroku rakugo shinju de Haruko Kumota (tots dos títols inèdits al nostre país) i l'obra de vídeo 5D ARCHIVE DEPT de Katsuki Kohichi.

L'exposició està dirigida per Kôta Tota, Oficial del programa de l'Associació per a la promoció de les arts i la cultura japonesa.

Sobre el Japan Media Arts Festival


El Japan Media Arts Festival és un festival destinat a la difusió i el reconeixement de les arts modernes compreses en quatre grans camps: art, entreteniment, animació i manga. Inaugurat el 1997, el festival compta amb activitats variades com exposicions, projeccions i simposis, a més d'una cerimònia de lliurament de premis.

En la seva 21a edició han participat 4.192 obres provinents de 98 països i regions. És un esdeveniment internacional que evoluciona cada any i l'objectiu és la promoció de l'art modern. En el full de ruta de l'Agència japonesa d'assumptes culturals hi ha la presentació i l'expansió del festival tant dins com fora del Japó, així com dur a terme les operacions necessàries i donar el suport suficient als artistes perquè el festival pugui seguir celebrant- en el futur.



Font: Ficomic

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada