02 d’octubre 2025

Humoristan, el museu de l'humor gràfic de la Biblioteca de Catalunya

 

 

Humoristan (https://humoristan.org) és un museu digital dedicat a l'humor gràfic que exhibeix dibuixos publicats des de mitjan segle XIX fins a l’actualitat. La web conté informació i reproduccions de documents i obres gràfiques relatius a la història del còmic, la il·lustració i l'humor gràfic.
El 10 de juny de 2024 es va formalitzar la donació de la web Humoristan, creada i mantinguda per la Fundació Gin, a la Biblioteca de Catalunya. Van firmar l’acord Eugènia Serra Aranda, directora de la Biblioteca de Catalunya i José Luis Martín Zabala, director general de la Fundació privada Gin. Aquesta entitat, sense ànim de lucre, té com a objectiu la promoció, exposició i difusió de tot el que hagi de veure amb l'humor gràfic. 
El maig de 2025 l'Instituto Quevedo de las Artes del Humor (Fundación General de la Universidad de Alcalá de Henares), es va fer càrrec de la gestió del Museu per un període acotat de temps, després d'aconseguir una adjudicació pública. L’Instituto Quevedo es va crear en una reunió de 20 de desembre de 2011 del patronat de la FGUA.
La col·laboració amb l'IQ permet mantenir la web d'Humoristan conservada, actualitzada i accessible, i que continuï  sent un dels recursos de referència sobre el món del dibuix i l'humor gràfic al nostre país.
Ara com ara el responsable general de Humoristan és Juan García Cerrada (secretari executiu del Instituto Quevedo de las Artes del Humor).
Humoristan, després d’un ampli període de proves, es va presentar oficialment al Saló del Còmic de Barcelona el 6 de maig de 2016 en una taula rodona formada per JL Martín, Jaume Capdevila, Josep Maria Cadena i Jordi Riera Pujal.
En el mes de juny de 2024 el museu contenia 441 sales digitals dedicades a autors, 192 a publicacions i 161 a sèries de còmic. En l’apartat d’articles dedicats a l’humor gràfic i al còmic n'hi constaven 523. Des de la inauguració oficial fins a aquesta data s’havien realitzat 19 entrevistes a dibuixants o directors editorials i es mantenien 36 exposicions monogràfiques. El total de dibuixos exposats, en gran part en molt bona resolució, era 11.463. Un potent motor de cerca intern permet buscar les obres d’un autor i tema determinat entre els milers de dibuixos i articles existents. Humoristan no disposa de fons propis d'originals ni de publicacions en paper. Les llengües de comunicació actuals són el català i el castellà.
La idea i la generosa dotació de recursos per crear Humoristan a partir de la primavera de 2013 va ser de el dibuixant i director de publicacions José Luis Martín a través de la Fundació Gin. Antoni Guiral, va participar en el disseny del projecte des de l'inici junt amb Jaume Capdevila i JL Martín. Guiral va ser el cap de continguts fins a principis de 2015. Des de març de 2015 fins a juny de 2024 el responsable va passar a ser Jordi Riera Pujal. A partir de juny de 2025, Riera passa a ser assessor de l'Institut Quevedo (Humoristán). Entre els diversos col·laboradors del Museu, apart dels ja esmentats, podem destacar investigadors com Lluís Solà, Jordi Manzanares, Paco Baena, Jordi Canyissà...  

Jordi Riera Pujal 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada