30 de gener 2015

L'humor del Perich, més actual que mai, a la ràdio.

Avui a El matí de Catalunya Ràdio han parlat de L'humor del Perich, més actual que mai, vint anys després de la seva mort.
Ho podreu recuperar aquí.

La filla de l'humorista gràfic, Raquel, els seus companys Romeu, Fer i Kap i l'escriptora Rosa Regàs, recorden la seva figura i la vigència dels seus dibuixos i aforismes. La persona, l'amic, el pare i el creador. Tots ells destaquen la personalitat de Jaume Perich. "Un gran tímid", algú que es va avançar - en molts sentits - i que encara ara és referència per a molts dels ninotaires del país. Coincidint amb el vintè aniversari de la seva mort - l'1 de febrer - s'ha publicat un llibre-homenatge, "El Perich sense caducitat", on una seixantena de personalitats de tots els àmbits posen en valor el seu llegat. A més, aquest any es recupera el Premi Internacional Gat Perich, amb el patrocini del Saló del Còmic.

L'Esquella de la Torratxa. 60 anys d'història catalana (1879-1939)

Autors: Jaume Capdevila (coordinador) i altres
Publicat per: Editorial Efadós, desembre de 2013
Format: Cartoné amb sobrecobertes, 19x26 cm, 232 pàgines
Preu: 32€



Després de la publicació del llibre sobre Cu-cut!, el 2012, l'Editorial Efadós al desembre de 2013, altre cop amb la coordinació d'en Jaume Capdevila (KAP), va publicar un altre llibre en homenatge a una altra revista satírica la qual certament va fer història: L'Esquella de la Torratxa

Al passat gener de 2014 es va celebrar el 75è aniversari de la publicació de l'últim número de L'Esquella de la Torratxa. Publicada del gener de 1879 al gener de 1939, poc abans de l'entrada de les tropes franquistes a Barcelona. Són doncs 60 anys exactes, en els quals hom es pot fer una bona idea de la història de Catalunya durant aquest període.

Darrere d'aquesta revista hi trobem la família d'editors López: Innocenci López Bernagossi, succeït pel seu fill Antoni López Benturas, i aquest pel seu respectiu fill Rafael López Llausàs. La família López amb Innocenci al capdavant, van ser propietaris de la Llibreria Espanyola, a la Rambla del Mig de Barcelona, i també de la germana gran de L'Esquella: La Campana de Gràcia. Quan aquesta era censurada, la capçalera de L'Esquella apareixia temporalment fent de Campana, fins que va arribar el dia que n'Innocenci va decidir publicar una revista per la mateixa Esquella.

L'Esquella de la Torratxa fou una revista satírica republicana i anticlerical, així ho era el mateix Innocenci d'ideologia republicana. Per tant els personatges a ser satiritzats eren clars: La monarquia, l'Església, els cacics, el govern central de Madrid i també el municipal de Barcelona. I és que la ciutat de Barcelona fou una de les grans protagonistes de la revista  representada com una dona i quan calia era mostrada maltractada pels seus respectius alcaldes i regidors. I es que durant aquest període viuria l'annexió dels municipis del Pla de Barcelona i l'Exposició Universal de 1888, que va deixar ben buides les arques municipals.

Des d'un principi, un dels compromisos de L'Esquella fou d'utilització del català, escrivint-lo com llavors es parlava. Estant la llengua prohibida a l'ensenyament i a la cultura, fins al naixement de la Renaixença i els Jocs Florals, L'Esquella la introduïa de forma natural a milers de llars anant normalitzant-la. I quan es va crear tota la normativa gramatical i ortogràfica, amb Pompeu Fabra al capdavant, de seguida tant L'Esquella com La Campana l'adoptarien i  la popularitzarien.

Amb el naixement del catalanisme polític, L'Esquella l'abraçaria des de les esquerres, fet que la rivalitzaria fortament amb Cu-cut!, la revista satírica de la Lliga Regionalista de Francesc Cambó. 

Amb l'arribada de la II República Espanyola, no es trobarien a l'oposició, i per tant ara defensarien els governs tant el central de Madrid com el recuperat de Catalunya, la Generalitat. Amb l'esclat de la Guerra Civil, però l'edició de la revista passaria a mans del Sindicat de Dibuixants Professionals, adscrit a la UGT.

Amb 60 anys L'Esquella tindria molts col·laboradors, tant escriptors com dibuixants, i és en aquesta vessant amb què és una obra de referència. Molts il·lustradors hi van deixar petjada, i molts estils hi van passar, i anar-se'n adaptant als nous temps. Apel·les Mestres, Manuel Moliné, Marià Foix, Josep Costa "Picarol", Feliu Elias "Apa" i Ricard Opisso, només són alguns dels dibuixants, però la llista és més llarga.

Ja en l'àmbit personal, llegint-lo m'he trobat amb dues curiositats, sent la segona una veritable descoberta i que voldria destacar. La primera és una referència a la dita "Això sembla el Mercat de Calaf", justament popularitzada pel mencionat Apel·les Mestres. Aquesta referència la trobem a les pàgines 134 i 135 del llibre on mostra un dels "Cinematògrafs Barcelonins", que era la manera més moderna d'explicar les coses, en aquella època. En aquest parla de la urbanització de la plaça de la Universitat. En desconec el número de la revista on s'hi incloïa.

La segona curiositat, i com ja he dit és una descoberta personal. A Calaf comptem amb personatges il·lustres: Laureà Figuerola Ballester (ministre espanyol d'hisenda i instaurador de la pesseta com a unitat monetària espanyola), Alexandre de Riquer i  Ynglada (artista modernista polifacètic. L'I.E.S. de Calaf porta el seu nom), Pere Jorba i Gassó (industrial, comerciant i fundador dels magatzems Jorba) i ja en l'actualitat en Celdoni Fonoll (músic i poeta, parella de la Lloll Bertran, actriu i cantant). A aquesta llista s'hi ha d'afegir un dibuixant i aquarel·lista que va col·laborar tant en L'Esquella  com a La Campana, entre altres publicacions, i per la meva experiència, oblidat de la memòria calafina. Parlo de  Josep Llopart Tresserres (Neula, de pseudònim), el qual nasqué a Calaf el 1858 i morir a Barcelona el 1937. Citant una frase del llibre "El seu és un dibuix hereu de la gran tradició humoristicosatírica del segle XIX i anà adquirint un gran dinamisme gràfic que el situà, sense dubtar-ho, entre uns dels pioners de la historieta". 

Finalment, tot i que ja coneixia L'Esquella de la Torratxa de nom i que era una revista satírica, aquest llibre que l'homenatja, m'ha permès conèixer la seva història, que s'hi explicava i com ho feia, sent el dibuix el seu element destacat, i com no la seva importància en la història de Catalunya, i és que 60 anys de vida donen per molt.


Llop Segarrenc

28 de gener 2015

Norma Editorial també atura la col·lecció "Mouse Guard"

En veure les novetats de març de Norma Editorial, hem vist l'absència de l'edició catalana de Mouse Guard. Legends of the Guard vol. 2 (novetats març pdf pàgina 12). Com ja va passar amb la Col·lecció Hugo Pratt, aquest cop li ha arribat el torn a la Guàrdia Ratolí. La pista d'aquesta cancel·lació ja la teníem amb la publicació del pla editorial de febrer a abril on només surt l'edició en castellà. Ara ho hem confirmat.





Entrevista a Toni Cabo, autor de "Boro, el còmic", al fanzine Guirigall

En el número 2 del fanzine GUIRIGALL s'inclou una extensa i interessant entrevista sobre BORO i tota la colla, així com de la trajectòria del seu autor Toni Cabo.





27 de gener 2015

Gira de presentació de "L'última aventura"


Presentació de "el Perich sense caducitat"


Vint anys després de la seva mort, Jaume Capdevila i Raquel Perich Berini presenten aquest llibre homenatge al gran Perich amb seixanta testimonis d'amics i admiradors de la seva obra.

Casa del Llibre, Rambla Catalunya, 37.  Dijous, 5 de febrer ales 19h.

23 de gener 2015

Novetat de febrer de Planeta: Bola de drac Color. Saga d'en Freezer volum 1

Per aquest proper mes de febrer, Planeta Cómic continua amb la col·lecció Bola de drac Color amb el primer volum de la Saga d'en Freezer.

A la venda el 3 de febrer!

 
Bola de drac Color. Saga d'en Freezer nº1 (de 5), d'Akira Toriyama
Col·lecció Manga
Rústic - 248 pàgines - 111 x 177 mm - Color
12,95€

La Bulma, en Krilín i en Son Gohan emprenen el viatge cap al planeta Nàmec, lloc d'’origen del Totpoderós i el Cor Petit, per tal de trobar les altres boles de drac alternatives... Totalment aliens a les vicissituds que els hi esperen...

22 de gener 2015

Un Saló del Còmic fantàstic i compromès

A la Sala d'Actes de la nova seu de l'Escola de Còmic Joso s'ha donat el tret de sortida del 33 Saló Internacional del Còmic de Barcelona. Un Saló on destacaran els còmics de ciència ficció i de fantasia heroica, i es reivindicarà l'humor gràfic com a gran manifestació de la llibertat d'expressió. El certamen recupera de la mà de l'Associació Perich Sense Concessions el Premi Internacional d'Humor Gat Perich. La present edició tindrà una superfície d'uns 36.000 metres quadrats, ocupant les dues plantes del Palau nº 2 i la Plaça Univers de Fira Barcelona Montjuïc. D'aquesta manera, el certamen augmenta en 4.000 metres quadrats respecte al Saló del Còmic de l'any passat.

De esquerra a dreta Antoni Guiral, Jordi Lafebre, Carles Santamaria, Fer

La presentació ha comptat amb la presència de Josep Maria Polls, cap d'estudis de l'Escola de Còmic Joso; el dibuixant José Antonio Fernández "Fer", en nom de l'Associació Perich Sense Concessions; Antoni Guiral, coordinador d'activitats i exposicions del Saló del Còmic; Jordi Lafebre, autor del cartell d'enguany; i Carles Santamaria, director del Saló Internacional del Còmic de Barcelona.

L'exposició central del 33 Saló del Còmic estarà dedicada als còmics de ciència ficció i de fantasia heroica. A més es desenvoluparan activitats de divulgació científica relacionades amb la conquesta de l'espai o la física dels superherois i de narrativa vinculada a les llegendes. El certamen també acollirà mostres monogràfiques dedicades al 75 aniversari del Joker i el Capità Amèrica, a més de les exposicions dels guanyadors dels premis de la passada edició del certamen: Miguel Gallardo, Gran Premi; Los Surcos del azar de Paco Roca, Millor Obra; Clara Soriano, Autora Revelació, i Arròs Negre, Millor Fanzine. El Saló acollirà una exposició dedicada a Jaume Perich, un humorista gràfic fonamental del qual aquest any es commemora el vintè aniversari de la seva mort. En les properes setmanes es donaran a conèixer noves exposicions i activitats que s'estan tancant.

Josep Maria Polls ha vinculat la trajectòria de l'Escola de Còmic Joso amb la mateixa història del Saló del Còmic de Barcelona. "Per a l'Escola, el Saló ha estat un referent. Molts dels visitants que han passat pel Saló, després han estat alumnes de l'Escola. I posteriorment alguns dels nostres estudiants s'han convertit en autors amb gran protagonisme en el certamen".

Jordi Lafebre, autor del cartell d'aquesta edició, ha destacat que "El Saló del Còmic és com casa meva. No recordo cap moment de la meva vida sense la presència del Saló". Respecte al cartell diu que "He volgut fer un homenatge a la meva ciutat, utilitzant un monument icònic com l'estàtua de Colom. D'aquesta manera, amb un Colom de 'cosplayer' he volgut donar un missatge molt directe per anunciar el proper Saló del Còmic ".

L'humorista Fer ha avançat l'acord de l'Associació Perich Sense Concessions amb FICOMIC, perquè aquesta entitat patrocini el Premi Internacional d'Humor Gat Perich, que es lliurarà en el marc del Saló. "El premi va néixer fa 20 anys en homenatge al dibuixant Jaume Perich. Precisament Georges Wolinski, un dels fundadors de Charlie Hebdo recentment mort en l'atemptat de París, va guanyar el premi en la seva tercera edició ".

Antoni Guiral ha donat un petit avanç del 33 Saló Internacional del Còmic de Barcelona. Respecte a la llista inicial d'autors estrangers convidats ha dit que han confirmat la seva participació l'autor italià Milo Manara, els britànics Brian Talbot i Mary M. Talbot, el suís Frederik Peeters i el nou valor de la historieta francesa Jérémie Moreau. Com a autors de còmics de superherois comptarem amb el veterà José Luis García López i amb David Finch, un dels grans autors actuals d'aquest gènere. I per a un públic de totes les edats tindrem els autors dels còmics d'Hora de Aventuras, Branden Lamb, Shelli Paroline i Ryan North.

Per la seva banda, Carles Santamaria ha anunciat que "el divendres 23 de gener començarà la venda anticipada d'entrades a través del web de FICOMIC". Ha comentat que la Plaça Univers s'utilitzarà per a activitats lúdiques i ha explicat que l'oferta d'activitats del certamen és variada i multimèdia perquè en "el còmic hi ha diversos gèneres i cada vegada està més relacionat amb el cinema, la televisió i els videojocs". Ha destacat la col·laboració de totes les administracions de l’Estat i la importància que tenen les activitats pedagògiques dirigides a professors i alumnes. També ha donat bones notícies sobre el futur del Centre de les Arts del Còmic i la Il·lustració (CACI), ubicat a Badalona i en fase de construcció. Després d'un període en el qual el projecte estava paralitzat, la situació s'ha desencallat. "Després d'una reunió al mateix edifici del CACI el passat 22 de desembre, amb la presència entre d'altres de Joan Pluma, director general de Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya; Jordi Sellas, director general de l'ICEC, i Montserrat Salgado, regidora de cultura de l'Ajuntament de Badalona, es va establir un calendari amb l'objectiu que a finals de 2017 s'inauguri el CACI". Santamaria ha conclòs que és "una gran oportunitat perquè el còmic i la il·lustració tinguin una presència contínua amb centre obert i de referència internacional".



Font: Ficomic

21 de gener 2015

Els dibuixants José Luis García López i David Finch assistiran al Saló del Còmic de Barcelona

Els aficionats als còmics de superherois estan d'enhorabona amb la presència de dos grans estrelles del gènere. Un d'ells, tot un referent del novè art que ha deixat un record inesborrable en generacions de historietistes i lectors; l'altra, un hot artist el nom és sinònim d'espectacularitat i èxit. Ens referim a José Luis García López i David Finch.

José Luis García López va néixer a Pontevedra, però aviat va emigrar a l'Argentina amb la seva família. A mitjans de la dècada dels setanta es va traslladar a Nova York, on encara viu i segueix dibuixant còmics i art promocional, principalment per DC Comics. Per les seves mans han passat els grans icones de l'editorial, com Batman, Wonder Woman i Superman. També es va encarregar de l'apartat gràfic de Jonah Hex, Hercules Unbound, Atari Force y Cinder y Ashe, además de Deadman, Batman vs. Hulk, la seqüela de Camino a la perdición i El regreso de Donna Troy. També va desenvolupar la sèrie limitada de ciència ficció Twilight al costat de Howard Chaykin, va col·laborar en les capçaleres Batman Confidential, Universo DC: Legados i All Star Western, i va participar en les antologies Wednesday Comics i Batman: Black and White.

http://ficomic.com/IMAGES_3/7346/540_x_jose-luis-garcia-lopez-1.jpg

Coincidint amb la visita de l'autor, es publicaran dos llançaments centrats en aquest mític dibuixant: Grandes autores de Superman: José Luis García López - Otros mundos, que contindrà les històries Superman: Kal, Realworlds: Superman i Superman Inc, i Grandes autores de Batman: José Luis García López - El episodio perdido, que inclourà l'adaptació del guió escrit per Harlan Ellison per a la sèrie televisiva Batman (1966-1968), fins ara inèdit. Podeu seguir José Luis García López a Facebook a www.facebook.com/jose.l.garcialopez.7. Autor convidat en col·laboració amb ECC Ediciones.

Per la seva banda David Finch, és natural de Windsor (Canadà), va irrompre en la indústria del còmic americà a mitjans dels anys noranta, succeint a Marc Silvestri com a dibuixant regular de Cyberforce. Col·laborador habitual de Top Cow Productions i Image Comics, cocreó Aphrodite IX i Ascension, a més de participar a The Darkness, Tales of the Witchblade i els crossovers The Darkness/Batman, Witchblade/Elektra o Star Trek/X-Men. En 2002 va començar a treballar de forma habitual amb Marvel Comics, destacant la seva aportació a Ultimate X-Men i a dues capçaleres escrites per Brian Michael Bendis: Los Vengadores i Los Nuevos Vengadores. Posteriorment, va formar equip creatiu amb Jeph Loeb a Capitán América: El hijo caído i Ultimatum, a més de dibuixar els guions de Charlie Huston per a Caballero Luna.

http://ficomic.com/IMAGES_3/7347/150_x_davidfinch-564.jpg

Al començament de 2010 va signar un contracte en exclusiva amb DC Comics, iniciant una profitosa relació amb l'editorial. Després aportar el seu gra de sorra a l'etapa de Grant Morrison com a guionista de Batman (¡Batman y Robin deben morir!, Batman Inc.), va exercir com a autor complet de Batman: El Caballero Oscuro (Amanecer dorado, Terrores nocturnos i Ciclo de violencia), per a posteriorment col·laborar amb Paul Jenkins i Gregg Hurwitz. Ja el 2013, va coincidir amb Geoff Johns en dos importants projectes: Liga de la Justicia de América y Maldad eterna, primer gran esdeveniment del nou Univers DC. Actualment, Finch és el dibuixant regular de Wonder Woman, formant equip creatiu amb la seva dona, la guionista Meredith Finch. La seva pàgina web oficial és www.dfinchartist.com i el seu compte de Twitter @dfinchartist. Autor convidat per ECC Ediciones.


Font: Ficomic

Es presenta El segle d'or valencià a València

El dia 19 de gener és va presentar el còmic El segle d'or valencià de Cristina Duran i Miguel Ángel Giner Bou . EL llibre va ser un encàrrec de la Biblioteca Valenciana Nicolau Primitiu i l'Acadèmia Valenciana de la Llengua. Per a la seva realització, els autors han comptat amb l'assessorament d'historiadors, arqueòlegs i filòlegs.

Altres títols de la col·lecció són: De València a Cadis 1808-1814 de Paco Roca (2012) i Jordi Juan, un cavaller il·lustrat (2013) de Jordi Bayarri.

20 de gener 2015

Jérémie Moreau presentarà la seva nova obra al Saló del Còmic de Barcelona

El 33 Saló Internacional del Còmic de Barcelona escalfa motors i es complau d'anunciar la presència d'una jove promesa de la Bande Dessinée. Es tracta de l'autor francès Jérémie Moreau (1987).

jeremie-moreau.jpg

Amb tan sols 16 anys guanya el concurs de la BD per a escolars d'Angulema. Estudiarà després la concepció de pel·lícules d'animació a la famosa Escola dels Gobelins. Aquesta experiència l'ajudarà a desenvolupar un estil de dibuix més expressiu i dinàmic. Al Festival de la BD d'Angulema 2012, Jérémie guanya el Premi Joves Talents. En paral·lel, treballa en la indústria del cinema a llargmetratges com El Gran Vázquez (2010), Lorax: A la recerca de la trúfula perduda (2012) o Gru: El meu dolent preferit 2 (2013). El mono de Hartlepool (2012), el seu primer llibre, editat per Dibbuks a Espanya, es va endur diversos premis i va quedar seleccionat per als Premis essencials del Festival d'Angulema 2013. El mateix editor publica el 2015 la seva última obra, també seleccionada al Festival d'Angulema, un díptic que tracta de la fama i l'èxit a través de la història d'un jugador de tennis imbatible: Max Winson. Jérémie Moreau va al Saló del Còmic convidat en col·laboració amb Dibbuks. El blog oficial de l'autor és http://mor-row.blogspot.com

Font: Ficomic

19 de gener 2015

Presentació del 33 Saló Internacional del Còmic de Barcelona

FICOMIC té el plaer de convidar-te a la roda de premsa de presentació de la 33 edició del Saló Internacional del Còmic de Barcelona, que tindrà lloc el dijous 22 de gener a les 12.00h a la Sala d'Actes de l'Escola Joso (Entença, 163. Barcelona). Comptarem amb la presència de Josep Maria Polls, cap d'estudis de l'Escola Joso; Raquel Perich, de l'Associació Perich Sense Concessions; Antoni Guiral, coordinador d'activitats i exposicions del Saló del Còmic i Carles Santamaria, director del Saló Internacional del Còmic de Barcelona. A l'acte es presentarà el cartell del Saló de la mà del seu autor, així com la llista provisional d'autors convidats i un avanç del programa d'activitats del certamen.


El 33 Saló Internacional del Còmic de Barcelona tindrà lloc del dijous 16 al diumenge 19 d’abril de 2015 al Palau Nº 2 de Fira Barcelona Montjuïc.


Presentació del 33 Saló Internacional del Còmic de Barcelona

Motiu
Roda de premsa del 33 Saló Internacional del Còmic de Barcelona
Dia i Hora
Dijous 22 de gener de 2015 a les 12.00h
Lloc
Escola Joso. Centre de Còmic i Arts Visuals
Sala d’Actes
c/ Entença, 163
08029 Barcelona

  



15 de gener 2015

Exposició, taller i presentació de "Boro, el còmic" a Polinyà de Xúquer

El 17 de gener s'inaugura una nova ExpoBoro a Polinyà de Xúquer. A més a més, es farà un taller de còmic i es presentarà el seu àlbum publicat per Edicions de Ponent el diumenge 18. 

 

Font: Boro, el còmic Facebook

14 de gener 2015

Micromecenatge pel webcòmic "Jordi & Oslo"

En Joveguille, autor del webcòmic Jordi & Oslo ens ha fet arribar que té un projecte de micromecenatge a Verkami per publicar un llibre amb les millors tires de la seva obra, ara bé ja es troba a la recta final i només queden 4 dies. Així doncs encara hi podeu col·laborar 


A més, també té dos exposicions simultànies a la ciutat de Lleida; una al cafè Beat, i una altra al cafè Antares.

Exposició al Cafè Beat

La pàgina central de Charlie Hebdo, traduïda al català


"L'edició especial de Charlie Hebdo disponible també en català"

L'edició catalana d'El País publica la doble pàgina central, que acull els dibuixos dels supervivents sobre la manifestació.

L'edició que avui surt als quioscos de Charlie Hebdo ha estat traduida de forma parcial o completa per diversos diaris de tot el món. L'edició catalana d'El País ha fet la traducció al català, que la podeu trobar ací.

En aquesta doble pàgina, titulada 'Més gent amb Charlie que a missa!', els dibuixants supervivents recorden els seus companys assassinats i expliquen en clau humorística i sarcàstica el que van viure i pensar durant la gran manifestació de diumenge. Els dibuixos no estalvien sàtires contra els polítics i la seua presència a la manifestació.

Font: Vilaweb (sota llicència creative commons). Els enllaços a El País han estat eliminats degut a la ridícula i extemporània nova llei espanyola de propietat intel·lectual. Podeu trobar-los a Vilaweb.

12 de gener 2015

Tertúlia sobre els límits de la llibertat d'expressió a la radio

Diumenge dia 11 el programa Via Lliure de la ràdio RAC1 va organitzar una tertúlia sobre els límits de la llibertat d'expressió en el camp de la sàtira i l'humor. Hi participaren humoristes com Jaume Capdevila (Kap), Òscar Andreu, Leo Bassi i Vaya Semanita. L'àudio de 42 minuts el podeu recuperar aquí.

Tots som Charlie

A París, aquest dimecres al matí, tres homes armats i encaputxats van entrar en la redacció del setmanari satíric "Charlie Hebdo" i van assassinar dotze persones. Entre els morts hi havia el director de la publicació, diversos dibuixants i col·laboradors i dos policies. Els assaltants pertanyien a un grup islamista integrista i el seu crit de guerra va ser "Anem a venjar el profeta!". La revista humorística havia estat amenaçada diverses vegades per grups islamistes radicals per les seves caricatures sobre Mahoma.

L’humor gràfic, que és la base de "Charlie Hebdo", son dibuixos d’una vinyeta en què el seu autor busca transmetre una reflexió icònica i verbal tot cercant una riallada, un somriure, una emoció o una reflexió en el lector. Aquestes vinyetes no permeten els matisos, com sí que ho pot fer un article de diari. Són imatges que poden ser del tot contundents i directes i és en aquest punt on rau la seva gran força comunicativa. L’humor gràfic pot ser costumista i amable, o pot ser corrosiu i àcid. Aquesta darrera era l'opció dels professionals que treballaven a la revista francesa. Cada dibuix publicat era una valenta columna d’opinió del seu autor.

Els bons dibuixants d’humor no respecten la hipocresia de la nostra societat. Es retraten i ens retraten com a individus i com a col·lectius socials amb les nostres mancances i amb les nostres incapacitats. Opinen i s'enfoten del mort i de qui el vetlla. Les autoindulgències, contradiccions i mentides dels personatges públics i dels grups polítics i socials són posades al descobert mitjançant una arma poderosa… l’humor. Moltes d’aquestes vinyetes poden aconseguir fer-nos somriure quan treuen la punta de fets amb els quals no hi estem d’acord. En altres poden assolir congelar el nostre somrís quan ens hi veiem directament implicats.

La caricatura i l’humor gràfic crític sempre ha estat perseguit pel poder. És una feina que tan sols pot funcionar plenament amb països amb llibertat d’expressió i tot i així amb problemes. Recordem la portada de “El Jueves” de 2007, en que es veien el llavors Príncep i Letizia "xingant" per tal d’aconseguir els 2.500 euros que donava llavors el govern Zapatero per cada "espanyol" que nasqués. Els dibuixants van ser condemnats per injúries a la Corona. Encara a hores d’ara, ningú sap perquè aquest objecte, que alguns es posen al cap, es podia haver sentit ofès per un dibuix.
...

No podem deixar d’expressar la nostra indignació, pena i fàstic amb els qui han fet servir els kalaixnikof contra uns professionals del llapis. Contra el fanatisme s’ha de lluitar des de la democràcia i la llibertat d’expressió. El nostre respecte, homenatge i record pels morts, pels seus companys i per tots els seus familiars.

Jordi Riera Pujal
Podeu veure l'article complet a NacióGranollers

08 de gener 2015

Antoni Guiral parlarà dels dibuixos de Coll al Museu de Granollers

Antoni Guiral donarà la conferència Coll: traços en silenci el dimecres 14 de gener a les 19:00 hores al Museu de Granollers. Recordeu que fins a l'1 de febrer, es pot visitar al mateix museu l'exposició d'originals El coll del TBO produïda per TantaTinta i també l'exposició Els grans dibuixants de Catalunya, col·lecció de Ramon Serra.

Josep Coll (1923-1984) és un nom que hauria de dir moltes coses. Però, massa vegades, el temps esborra empremtes molt fermes que traga l'oblit. Josep Coll és un dels millors historietistes d'humor de la nostra història de la historieta. Per la seva innovadora proposta, a la recerca d'un humor que parla amb imatges icòniques. Pel seu grafisme, innegociable i intransferible. Per què ens va deixar personatges sense nom que formen part de la galeria dels millors personatges de l'humor gràfic a casa nostra. Recordar-lo és honrar la nostra memòria.

Antoni Guiral Conti és un crític, editor i guionista de còmic català, guardonat amb el premi a la divulgació del Saló del Còmic de Barcelona de l'any 2007. Darrerament ha escrit i presentat el darrer volum de la enciclopèdia: Del Tebeo al Manga, Una Historia de los Cómics.

Museu de Granollers, Carrer Anselm Clavé, 40. 

05 de gener 2015

Històries del barri. Camins

Títol: Històries del barri. Camins
Autors: Gabi Beltrán (Guió i color) i Bartomeu Seguí (Dibuix)
Publicat per: Esquitx Edicions, desembre 2014
Format: Cartoné, 160 pàgines, color
Preu: 18€

Hem acabat el 2014 amb la publicació d'una esperada obra: el segon volum d'Històries del barri, aquest subtitulat Camins

Als diferents capítols del volum, Gabi Beltrán es tornar a sincerar amb els lectors tot explicant episodis de la seva inestable adolescència, situada al "barri de les butes" de Palma. Baralles, drogues, robatoris, delinqüència en general, una família desequilibrada, tot això era el pa de cada dia pel jove Gabi, en que ell hauria sucumbit plenament en aquell pou fosc i profund si no hagués trobat una bifurcació, l'inici d'un nou camí que suposaria començar a apartar-se del que fins llavors era la seva vida. 

Els diversos capítols es troben alternats per textos on en Gabi ens relata altres fets mostrant-los des d'una altra perspectiva. Si al primer volum se centrava en la figura del seu pare, aquest ho fa en la seva mare, que alhora fou determinant per tal que en Gabi emprengués el nou camí que se li va mostrar.

Bartomeu Seguí ha tornat a captar plenament les vivències d'en Gabi Beltrán, dibuixant-les magistralment, a més a més il·lustrant alhora un món que ja ha quedat enrere. El dibuix l'acaba de detallar el mateix Gabi amb el color.
 
Històries del barri. Camins és doncs una història de sinceritat, d'emotivitat i de valentia, la qual connecta profundament des d'un bon principi amb els lectors. Una obra totalment recomanable pel que s'hi explica i com s'explica.


Llop Segarrenc

02 de gener 2015

Novetats de gener de Planeta: Bola de drac Color #3 i Naruto #68

En aquest any 2015 acabat d'estrenar,  per aquest mes de gener Planeta Cómic  comença traient el tercer i últim volum de la saga dels guerrers de l'espai de Bola de drac Color, i el volum 68 de Naruto.

A la venda el 13 de gener!

 
Rústic - 248 pàgines - 111 x 177 mm - Color
12,95€

Cinc anys després de la lluita aferrissada amb en Cor Petit, al món hi ha pau, però descobrirem una nova raça arribada de l'espai exterior.

Als planetes que tenen un nivell d'atac molt alt, hi envien adults, però els que són com la Terra, hi envien bebès. el seu objectiu: invasió total, sense pietat... En Son Goku és un d´ells. S'en recordarà?
Naruto nº68 (de 72), de Masashi Kishimoto
Col·lecció Manga
Rústic - 192 pàgines - 115 x 170 mm - B/N
7,5€

L’anhel d’en Naruto aconsegueix insuflar un alè de vida als cors dels ninges, aclaparats pel poder de l’Obito! L’exèrcit en ple, els cinc Kage inclosos, uneix forces al camp de batalla per llançar-se sobre l’arbre sagrat!

Mentrestant, en Naruto i en Sasuke col·laboren per provar d’aturar el tsukuyomi infinit de l’Obito...!!

01 de gener 2015

Històries del barri. Camins.

Esquitx Edicions
Gabi Beltrán, Bartomeu Seguí
160 pàgines, color, tapa dura.
18,00 €

No estem segurs que el primer volum d'"Històries del barri" aconseguís atreure tota l'atenció que mereixia però, en tot cas, tampoc no és estrictament necessari haver-lo llegit per entendre aquest segon. I dic això abans que res perquè no voldria que ningú es quedés sense gaudir d'aquesta meravellosa novel·la gràfica per aquest motiu. Francament, no tots els dies, ni tan sols tots els anys, podem recomanar una obra d'autors de casa nostra amb un nivell de maduresa com aquest. I a sobre, editat en català.

Ho diré amb altres paraules. No tots els dies llegeixes un còmic que et té amb l'ai al cor, et fa patir amb els personatges, emocionar-te amb ells, reflexionar sobre allò que importa a la vida i fins i tot reconciliar-te amb ella. I disculpeu els tòpics però és que és així, ni més ni menys. "Històries del barri. Camins" segueix narrant la història del "barri de les putes" de la Palma en la qual hagué de criar-se Gabi Beltrán. En aquesta ocasió, apunta com i gràcies a qui pogué salvar-se de la desfeta de tota una generació. Gairebé un miracle, donades les circumstàncies.

A l'igual que el primer lliurament, està estructurat en forma de relats curts relacionats entre si a mode de collage que poc a poc van agafant consistència fins a quallar en el que tanca el volum. A més, tots ells incorporen un text que, com una mena de presentació, permet al guionista/protagonista explicar les seves circumstàncies més íntimes i reflexionar sobre les mateixes amb la perspectiva del temps transcorregut. Queda per tant per a la part dibuixada la narració pròpiament dita així com el retrat d'aquell món.

En aquest sentit, s'ha de reconèixer que Bartomeu Seguí fa una feina superba de naturalització del llenguatge del còmic capaç d'endinsar el lector en aquells carrers, aquella època i aquells personatges. Segurament són aquests últims, i l'estima que hi ha darrere de cada caracterització, la que aconsegueix que ens impliquem tant en la història. El detall amb que són tractats i la cura que s'ha tingut amb la gestualitat és notable. Així mateix, també cal destriar el bon ús que es fa del color, obra també de Gabi Beltrán.

En certa mesura, no puc evitar pensar que estem davant d'un "Ghost World" dels barris baixos de Palma, amb l'única diferencia que aquest no és gens inofensiu. La melangia i el món interior tenen tant de pes com el patiment i els condicionants socials, i això marca la diferència. Més enllà dels encerts formals d'uns autors amb molt d'ofici, ens trobem amb una lliçó que mereix ser apresa i una història que paga la pena ser llegida. I per tot això recomanem aquesta novel·la gràfica amb tot l'entusiasme. 

Com a nota al marge, també cal dir que ens agrada i molt poder llegir-la en català mallorquí, cosa que a banda de ser idoni i aportar versemblança, suposa una fita en un temps en que pareix que els diferents territoris vivim cada vegada més d'esquenes els uns als altres.