23 de gener 2017

El 35 Saló Internacional del Còmic de Barcelona presenta la seva edició més ambiciosa

El 35 Saló Internacional del Còmic de Barcelona, que se celebrarà del dijous 30 de març al diumenge 2 d’abril a Fira Barcelona Montjuïc, ha presentat avui a l’Escola JOSO un avanç del seu programa. Carles Santamaria, director del certamen, ha explicat que aquesta “és la seva edició més ambiciosa pel programa d’activitats, superfície ocupada i per la quantitat i qualitat dels participants i col·laboradors”. El Saló del Còmic ocupa un espai de 50.000 metres quadrats, un 10 per cent més que l’any passat. En aquest acte també s'ha presentat el cartell del certamen obra del dibuixant Jaime Calderón.


El programa d’exposicions inclou una mostra antològica dedicada a Will Eisner, l’autor que va crear la novel·la gràfica, i de qui al 2017 se celebra el centenari del seu naixement. “Un mestre del còmic molt estimat per nosaltres, que va participar en diverses edicions del Saló del Còmic de Barcelona, començant per la primera edició, de 1981”, va assenyalar Santamaria. El Saló del Còmic  també celebra els 100 anys de la revista TBO, a través d’una gran mostra amb 100 originals que descobrirà al públic les millors sèries i autors de la publicació, amb un apartat dedicat a Josep Maria Blanco, guanyador del Gran Premi del Saló de la passada edició. El certamen produirà una exposició dedicada a la presència dels avions i els aviadors en el còmic, un gènere que compta amb obres mestres com Steve Canyon, Buck Danny, Tanguy y Laverdure, Hazañas Bélicas, As de Pique o El piloto del Edelweiss. L’espectacular escenografia comptarà amb avions reals de diferents èpoques que s’emmarcaran dins dels còmics als que fan referència.

Els superherois també seran protagonistes amb una mostra dedicada a aquells personatges més passats de rosca. Superherois fora de control es el títol de la mostra que comptarà amb 25 personatges que van des de Hulk a Harley Quinn, passant per Masacre (popularitzat com Deadpool per la pel·lícula), Juez Dredd, la Máscara o Lobo. El director del certamen ha destacat també les mostres dedicades a Fanhunter, la sèrie de còmic creada per Cels Piñol nascuda en un fanzine i que també triomfa als jocs de taula; als viatges de Tintín en col·laboració amb l’Associació 1001; la de Javi de Castro, guanyador del premi a l’Autor Revelació de la passada edició, i al fanzine Nimio. “Estem treballant en més exposicions que anirem anunciant en les properes setmanes”, va assenyalar Santamaria.

El dibuixant Jaime Calderón, autor del cartell del 35 Saló internacional del Còmic de Barcelona, va agrair l'encàrrec del cartell i la confiança dipositada en ell, explicant que, partint del tema de l'aviació, que ja estava plantejat d'entrada, “he volgut deslligar-lo una mica, a nivell gràfic, del context bèl·lic, i donar-li un aire més èpic, més aventurer. Vaig pensar en la figura de les primeres aviadores, com Amelia Earhart, i a partir d'aquí va ser cosa de buscar l'enquadrament i jugar amb l'escenografia del Saló”.


Després de l'intervenció de Calderón, Josep Maria Polls, cap d’estudis de l’Escola JOSO, va presentar el programa dels tallers de còmic, animació i impressores 3-D, la principal novetat d'aquesta edició. Polls va explicar que l'objectiu de l'Escola, amb la col·laboració, és acostar l'art a la pràctica senzilla del públic assistent. Respecte al taller d'impressió en 3D, que es durà a terme amb la col·laboració de l'empresa EntresD, ha comentat que “les classes es duran a terme de manera que el públic assistent pugui veure tot el procés de creació de les animacions en 3D fins arribar a la impressió final”.

El president de FICOMIC, Patrici Tixis, va destacar en la seva intervenció que l’objectiu és fer “un Saló obert per a tots, que satisfaci a professionals y aficionats, i que alhora atregui al gran públic”. Patrici Tixis va insistir que la finalitat última del Saló “és la difusió del còmic per crear nous lectors”. Va destacar en la seva intervenció el creixement en el número d’expositors, la incorporació de Nintendo com patrocinador, el suport de l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, així com la gran repercussió que té als mitjans de comunicació i xarxes socials.

Carles Santamaria, por la seva banda, també va destacar la presència dels autors estrangers confirmats fins el moment, que s’anirà ampliant en les properes setmanes: Bruno Gazzotti, Gina Alyse Wynbrandt, Kim Jung Gi, José Muñoz, Juan Padrón i Mauricio Vicent. Santamaria va explicar que un any més, a la zona professional, tindran lloc les trobades entre autors i editors estrangers i nacionals. El director del certamen també va destacar que sigui el Saló del Còmic de Barcelona el primer esdeveniment públic on es presenti la consola Nintendo Switch. Nintendo és el patrocinador oficial del certamen. Una altra novetat del Saló del Còmic es la incorporació del Taller de youtubers, on el còmic i la cultura popular de masses ocupen un lloc destacat. “La relació del còmic amb el cinema, la televisió i els videojocs no para de créixer, perquè els còmics són adaptats amb gran èxit a diferents mitjans, fet que ajuda a la seva difusió”, va concloure Santamaria.


Font: Ficomic

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada